30 juni 2017

Gratis - gratis - og enda mer gratis!

 Sommeren er over oss, sola skinner og jeg er kommet i det gavmilde hjørnet.
Dette blir en lang bloggpost, for jeg har flere gaver nedover her...

Det blir ikke så mye strikking av ullplagg nå sommerstid, så jeg har i stedet tatt fram bomullsgarn og strikket en gryteklut. Mønstret deler jeg med dere, gratis!

Flukten fra fårikålgryta
Det kan være godt å ha nye grytekluter for hånden når det er blitt høst og varme fårikålgryter skal håndteres. Mønstret har jeg tegnet selv, og motivet heter 
"Flukten fra fårikalgryta."

Flukten fra fårikålgryta
Grytekluten er strikket rundt og rundt på kort rundpinne nr 3. Begge sider er like.
Garn: Drops Muskat, lys og mørk blå.
Garnforbruk (1 gryteklut): lys blå 27 gram, mørk blå 34 gram. Strikkefasthet (mønster) 22 masker / 24 rader = 10 x 10 cm.

Flukten fra fårikålgryta
 Mønstret med de hysteriske sauene inngår i en strikkealong, og over her ser dere Wenche Magerøys prøvestrikk. Hun laget et sitteunderlag som er lett tovet. Hun har lagt til noen ekstra masker mellom sauene for at størrelsen skulle bli passe. Mønstret kan selvfølgelig bli nesten hva som helst, pute, genser eller gryteunderlag, bare fantasien setter grenser.

Flukten fra fårikålgryta
Baksiden. Det blir noen lange maskesprang her og der. Det blir penest om du strikker uten å tvinne trådene på baksiden. Ingen kan henge seg fast i trådene likevel, siden sprangene blir inni.

Flukten fra fårikålgryta
Sydd igjen oppe og nede.

Jeg har mer å gi bort!
Mønsterbutikken min ble veldig full,så jeg har tatt vekk de broderimønstrene som var til salgs der.
Disse tenkte jeg dere kunne få gratis, som en sommergave.



Her er to (dårlige bilder) av bakekleder med broderi.
Klart man må ha noe pent å legge over deigen nå i sommervarmen.

Meløyduken
Meløyduken
For mange år siden tegnet og broderte jeg en duk med øyene i  Meløy rundt kanten.  Du kan lese mer om den i denne bloggposten.

Lofotløperen 

Lofoten gardinkappe
Jeg laget også en løper med stedene i Vest-Lofoten, etter samme konsept som Meløyduken.
I tillegg til løper har jeg nå også sydd denne gardinkappen, med alle stedene på rekke og rad bortover. Den ble vel noe over 2,5 meter.
Er du veldig glad i å brodere og har god tid? Da kan jo dette være noe for deg.

 Jeg kommer snart tilbake med flere spennende ting!

Kos dere i sommer!
Hilsen Muffin



8 kommentarer:

  1. Her var det mange og flotte gåver. Tusen takk :)

    SvarSlett
  2. Tuuusen takk for flotte sommergaver!
    God sommer til deg og dine!

    SvarSlett
  3. Fikk jammen lyst til å strikke de morsomme sauene. Tusen takk for oppskrifta!

    God sommer!

    Klem

    SvarSlett

  4. tusind tak fordi du deler mønstrene. En fin sommergave. :)
    Jeg nyder altid dine (ofte humoristiske) mønstre.
    du ønskes en rigtig god sommer herfra.

    SvarSlett
  5. Det var trivelige sauer til tross for flukten. hi hi
    Klem

    SvarSlett
  6. Mange takk for flotte mønster som du deler med oss. Sauene dine var såååå kule.......

    SvarSlett
  7. Jeg bøyer meg fortsatt i støvet. (begynner å få vondt i ryggen, fnis) Tusen takk for gratis mønster. Du er vel god. Klem fra Bossa.

    SvarSlett
  8. Stort tack för fina mönster. Jag skall sy till mina barnbarn i Oslo så de kommer ihåg våffel- o bullrecepten.Ha de

    SvarSlett