29 januar 2009

Æ kan brodere! (På en salamander)

Og nå skal du få se hvordan jeg gjør det.


Her kommer altså tråden opp, nede i en v.


Så stikker man nålen gjennom begge sidene i v-en over...


Så ned i den samme v-en og opp i den neste.
Som du lett kan se, er det strikkemasker jeg sitter og fyller i!


Dersom man skal fylle i flere masker nedover, er det lurt å starte ovenfra og ned, slik at man kan stikke nålen gjennom en v som allerede er brodert.

Nesten uten en tråd
Det som broderes er "pynten" på salamandervottene. Her er den ene, nesten uten en tråd.
I dette mønstret er det flere steder med mange like masker etter hverandre. Jeg hadde lyst på en vott som ikke hadde så veldig mye mønster i bakgrunnen.

Hvis du lurer på hvordan man strikker uten å få lange tråder hengende på innsiden av plagget, ja så kan du se denne fine filmen! Her er en dame som løser problemet på en elegant måte... ja jeg gjør det jo akkurat likt da.


Du vil vel sikkert se de ferdige salamandervottene, og her er de!
Garnet er neongrønt og svart, og kjøpt på Nille for en rimelig penge. Det røde er en rest av noe. Salamandere liker seg der det er litt vegetasjon, derfor det blomstrete underlaget.

Sandra Salamander pulsvarmereVottene er nære slektninger av Sandra Salamander laaaange pulsvarmere som jeg strikket før jul. Litt andre farger på disse, og litt annet mønster.
Nå skal jeg snart manne meg opp og lage ferdig mønstrene og legge inn i mønsterbutikken min, det er ikke like artig som å strikke så det sparer jeg helt til sist.






Atter en gang har bloggen fått fine utmerkelser, Tusen Takk!!
Flott blogg-award fra Heklejenta, I love your blog fra Solveig og Kreativ Blogger fra Laila.
Tenkte at Popsunine skulle få alle tre, og bare hun. Fordi hun har strikket fine sokker ;-)

20 kommentarer:

  1. Å så koselig ! *rødmer masse*
    Er nå igang med par nummer to, også denne gangen lager jeg min egen vri av det flotte mønsteret ditt. Som regel sliter jeg med å lage to like ting (dermed er sokker og votter et pes for meg). Så at jeg nå er godt igang med det 2. paret med kattesokker, det sier litt om hvor morsomme disse er å strikke. All ære til deg Muffin !

    SvarSlett
  2. Kjempe flotte salamander votter. Likte at du brodere på dem, det blir prikken over ièn ;)

    SvarSlett
  3. Stilge vottar (men ekle dyr).
    Nei, då er det betre med hund og katt....når eg er ferdig med eit par store prosjekt skal eg gjere alvor av å kjøpe mønster hjå deg.
    Det skal bli kjekt å prøve....takk for tipset ang den filmbiten...
    verkeleg lærerikt (og smart).
    Imponert over dei flotte mønstera du "tryllar" fram, vel det ligg nok masse tenkjearbeid bak, vil eg tru.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  4. Så flotte votter.
    Den videoen var lur. Tenker det må litt øving til for å få til den strikketeknikken.

    SvarSlett
  5. freshe votter :) broderingen ble prikken over I en :)

    SvarSlett
  6. Liker salamandre jeg! Disse er kjempestilige. Og så er det mye kjekkere å strikke med bare to farger, da får man heller tåle å brodere litt etterpå. :o)

    SvarSlett
  7. Stilige votter! Og takk for videolinken. Der var det noe ny lærdom som må prøves ut.

    SvarSlett
  8. Tusen takk som deler så flittig med oss. Jeg trengte virkelig en oppfriskning av hvordan å sy/ brodere slik søm:)
    Salamander pulsvantene dine er utrolig fine. De kunne jeg tenke meg å strikke.
    Hanne

    SvarSlett
  9. Så flink du er. Jeg har aldri fått til slike sting.

    God helg!

    SvarSlett
  10. Artige votter! Og du tænke no på ailt....- blomstrete underlag.. haha. Men sikkert godt for den å få gjemme seg litt når alle disse bloggerne kommer og studerer den. Jeg fant en firfisle en gang, og tenkte jeg skulle teste om det var sant at den slapp haletippen hvis man holdt i den... Og vet du hva! Den gjorde det. Og jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet etterpå. Lurer på hvor fort/langsomt den vokser ut igjen.
    Ønsker deg en flott helg!

    SvarSlett
  11. Å, de var tøffe! Ekstra stilig at det røde garnet har flere nyanser. Salamanderen blir nesten levende!

    SvarSlett
  12. Heisann. Ute på min ukentlige bloggbesøksrunde. Gratulerer med meg som besøkandes nr 3000. Ønsker deg ei fin helg :)

    SvarSlett
  13. Så fine votter!!
    Jorid, hvor var du i går.....har du meldt deg ut...vi savna deg!
    Neste gang er det årsmøte, da må du nu kom!!
    Ho Inger skal hold portrettmalingskurs den 20 feb.
    så jeg har meldt meg på. Gleder meg!
    Ha ei fin helg!
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  14. Gry: Æ forsov meg i middagshvilen. Ganske så masse :))

    SvarSlett
  15. Vilka fina vantar!

    SvarSlett
  16. SÅ råkuule votter. Du er utrolig flink til å lage mønster, har du laget noen med kuuer på? Det ønsker nemlig veldig min datter seg og det skulle vi gjerne hatt:-)).

    SvarSlett
  17. Stilig med røde detaljer på salamanderen :)

    SvarSlett
  18. Kjempefine votter. Og nå når det er så kaldt komme de godt med. Heldig er den som er lykkelig eier av et så fint par.

    Jeg har en liten bønn til deg... eller et lite sukk... Det er så skrekkelig vanskelig å les sort skrift på mørkeblå bunn. Tror du at du kan ordne det? Elelr e det bae meg som sliter med de to fargene sammen?????

    SvarSlett
  19. Hei!
    Har fått mønsteret, og kikket litt på det. Har en idè om hvem som skal få dem ;-) Takk for linken om strikking og "veving" av trådene. Har aldri prøvd det før, men det var jo kjempe smart. Lagrer den hos meg også.

    mvh solfrid¤

    ps! kommer nok tilbake og kjøper noen flere mønster etterhvert :-) Ha ei fin uke

    SvarSlett