18 oktober 2009

Øyhopping med nål og tråd

Hei hei!
Hei Hei, nå dukker jeg opp igjen!
Nå skal dere få se hva jeg brukte blonden til, den jeg fikk fra mamma i forrige innlegg.
Ja jeg valgte den smale, etter avstemning i heimen.

Jeg har nemlig brodert en duk, med øyene i Meløy rundt kanten ... ja ikke alle øyene da, bare 16 av dem.
Vårherre var særdeles rundhåndet da han tilgodeså Meløy med så mange øyer, mange flere enn jeg hadde bruk for til duken. Noen andre kan få de som ble til overs, det skulle bli over 700.

Og det var slett ikke enkelt å fotografere det ferdige produktet, da var selve broderingen lettere.

Men bli nå med på en rundtur rundt kanten av duken min!

Grønnøya, Hestøya
Vi kan starte her ved Grønnøya, med den kjente furua. Ved siden ligger Hestøya, et vakkert hytteparadis....

meløya, Skjerpa
Så er det Meløya, med den flotte kirken. Ved siden av ligger Skjerpa, en liten øy med to eller tre hus på.. i hjørnet ved Skjerpa er det en utmerket fiskeplass, Skjerpsundet.

Mesøya, Engøya
Så er det Mesøya, med det litt snodige huset der øyas store datter ble født og vokste opp.
Og der er også båten til pappa, i fin fart mot Engøya med lykta på.

Risøya, Teksmona
Risøya, en koselig og fin liten øy, og så Teksmona. De som bor der har visst startet meieri har jeg hørt, så derfor ble det kyr som representerte.

Gåsvær, Innerstøtt
Gåsvær ligger litt ut i havet, der bodde det noen før i tiden, nå har gjessene hele øygruppen for seg selv. Og så kommer Støtt, som også er flere øyer, her representert ved Innestøtt...

Svenningen, Karlsholmen
...og Svenningen.
Langt ut i havet ligger Karlsholmen fyr, den er nå automatisert men det bodde folk i fyrhuset helt til nittitallet en gang. Så langt ut i havet er det ikke bare spekkhoggere, men også andre hvaler å se.


Otervær, Bolga
Otervær ligger også langt ute, og Bolga, en stor og hyggelig øy med mange hus. Over svever havørnene, dem er det mange av i disse traktene.

Forøya, Åmøya
Forøya, i søndre Meløy, der kokes det sildeolje på fabrikken, og helt ved veis ende er Åmøya, den største øya i kommunen. Med gårder og hytter. Og sikkert mange sauer også, jeg tok iallfall sjansen på det...

Kart
Jeg hadde opprinnelig tenkt å brodere et kart, som dette fra 1700. Jeg har jo jobbet som karttegner en gang i verden, i ti år minst... men så ble det en vertikalkart i tegneserieformat i stedet.

Søndagskaffe, snart!
Søndagskaffe, snart!

Signert
Signert.

66 kommentarer:

  1. Eg har vore innom diverse bloggar og kom då innom din blogg. Kjempeflott duk du har brodert, eller stitcha :)
    Har du tegna motiva sjøl?
    Mvh Mariann

    SvarSlett
  2. Eg har forresten linka til deg på hobbybloggen min, håpar det er greit :)

    SvarSlett
  3. Jeg blir nesten stum her, jeg! For en utrolig flott duk du har designet og sydd! Jeg gir meg over! Den duken skulle nesten vært utstilt i glass og ramme på en egnet plass i kommunen. Helt fantastisk!

    SvarSlett
  4. Så utrolig flott!!!!!

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  5. Helle dussen så flenk du er.. Blir bare meir og meir imponert over hva du lager...

    SvarSlett
  6. Superflott duk. Jeg er så inspirert av de gardonene du lagde, så lurer på å stjele ideen, men siden jeg bor i fjellet, bør jeg vel tegne på fjelltopper og reinsdyr istedet.:O)

    SvarSlett
  7. Du hendelse...eg vert opp i undring (igjen) over din kreativitet.
    Fantastisk flott....flott blonde òg.
    God sundag vidare!!

    SvarSlett
  8. For en flott og spesiell duk du har laget og flott blonde din mor har heklet.
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  9. WOW! Så flott og artig duk! Bra jobbet :-D

    SvarSlett
  10. Åhhhhhhhh - sier jeg og ble helt stum. Av beundring. Du er altså så borte i hampen kreativ og produktiv at jeg ikke finner ord (og det er ikke ofte).

    Fantastisk, Muffins. Helt fantastisk.

    SvarSlett
  11. Enda eit mesterverk frå deg, Muffin! Dette var jo som ein koseleg historietime. Og så fint du har brodert alt. Og blonden var jo berre lekker. Ha ein fin kveld :)

    SvarSlett
  12. Duken ble kjempefin. Minner meg om min bestemors kjøkkenduker i hvitt og blått. Du er flink, du. :-)

    SvarSlett
  13. Fantastisk fin duk! Bøyer med nok en gang i støvet over det du produserer!

    SvarSlett
  14. Det var noe til duk! Jeg bøyer meg i støvet!
    Klem!

    SvarSlett
  15. Den duken var berre heilt utruleg fin, eg er stum av beundring over alt du får til. Og so denne flotte blonda på, passar kjempeflott.

    SvarSlett
  16. hei jorid, må bare si at fra øya Skjærpa komer min slekt på moderen si sida. den er jo fraflytta nå..

    SvarSlett
  17. Jeg blir målløs - noe så genialt og lekkert. Her er jo både design, håndverk og lokalpatroisme i skjønn forening. Du er superkreativ. Og blonden passet utmerket....

    SvarSlett
  18. Du er helt vanvittig flink!! Du bare syr og syr du, og vips; et mesterverk! Hvor lang tid bruker du på sånt, som den duken? Får veldig lyst til å prøve sånn stitching når jeg ser hvor mye fint du lager. Er det vanskelig?

    SvarSlett
  19. For en oppgave du har begitt deg ut på, og BESTÅTT!! helt fantastisk flott arbeid, og jeg elsker streken din!
    Bildene lenger ned her er jo knallfine!
    Skulle ønske jeg hadde et sted, sånn som du, til å male. Jeg mister så inspirasjon når jeg må pakke ned malersakene hver gang, siden jeg sitter å maler på kjøkkenet. Så det blir mest strikking på meg, da!!

    SvarSlett
  20. Utrolig flott duk!
    Den kan du virkelig være stolt av :)!

    SvarSlett
  21. Nydelig!!
    Super idè, praktfull utførelse!

    SvarSlett
  22. For en utrolig flott duk, og blonden med! rett og slett imponerende:) Masse annet fint her også, du er utrolig kreativ!

    SvarSlett
  23. Noe så kreativt og fint. En helt unik duk. Og så sier du at det ikke var så mye arbeid å brodere. Ønsker deg en god kveld.

    SvarSlett
  24. Hei!
    Nydelig duk du har sydd,du inspirerer ihvertfall til kreativitet!
    Og blonden din mor har heklet var absolutt nydelig den også:)
    Ha en fin søndagskveld

    SvarSlett
  25. Kreativiteten din er uten sidestykke. Så flott duk! Ser forresten de andre øyene dine hver eneste dag - på gardinkappen min som henger på badet.

    SvarSlett
  26. hei,
    jeg liker din blogg og vil gjerne gi deg en utmerkelse
    hilsen fra Aleksandra :-))

    SvarSlett
  27. Dette er virkelig artig å se på. Flott arbeit også.
    Skal ligge fint på bordet nar dere drikker sondags kaffe !

    SvarSlett
  28. Tusen takk førr en fantastisk flott runde rundt i Meløya :)

    SvarSlett
  29. Dette er noko av det flottaste eg har sett! Den duken kjem til å verta eit klenodie.

    SvarSlett
  30. Intet mindre enn fantastisk! Du burde jo ha en broderiutstilling også du! Det er det dårig med i Norge, men i andre land er det ofte vanlig. Utrolig flott duk dette!

    SvarSlett
  31. For ein nydeleg strek du har!

    Marianne i Årdal

    SvarSlett
  32. Ordene mangeler, mens beundringen blir desto større! Ett vanvittig flott arbeide du presenterer, din kreativitet mangler sidestykke.
    I 1974 gikk pappa og jeg med vår fritidsbåt på 26 fot fra Brønnøysund til Vestvågøy i Lofoten og da var vi innom flere plasser i Meløya, blandt annet Gåsvær. Vi hadde en nabo derfra som desverre gikk bort i Torghattulykken ...Men, opplevelse fra de turene vi hadde glemmer jeg aldri. Forresten bra du ikke kommer fra "Himmelblålandet" Vega som betår av 2500 øyer, lurer av og til på om vår Herre hadde det morsomt da han la dette mektige kyst puslespillet ;)

    SvarSlett
  33. For et praktfullt håndarbeide du har gjort!!!

    Hilsen fra Kari Anne

    SvarSlett
  34. Særdeles i karakter på denne.Hadde ikke passet med en simpel kjøpeblonde her,nei.Mannen min kjente igjen noen av øyene.Han var i praksis på Reipå i 66 da han gikk på lærerskolen på Nesna. Toril A.

    SvarSlett
  35. Absolutt nydelig!!! Så gøy å ha en slik duk som virkelig vekker oppsikt på bordet. Og den vil virkelig bli et samtaleemne når du får besøk.

    SvarSlett
  36. Jeg bøyer meg i støvet, dette var nydelig arbeid!

    SvarSlett
  37. Har lett og lett etter noen adjektiv jeg kunne bruke i kommentar feltet her..??!!!
    Men nei, jeg finner ikke! Må bare takke Gud for deg, Muffin! Du er aldeles unik i dine skaperevner. Jeg skal innom rådhuset, da må jeg be ordføreren for denne fine kommunen vår, om å ta en reise rundt bordet ditt...på data. For noe så artig og spesiellt kan jeg ikke tro noen har sett før. Og jeg tenker at han som er "far" i kommunen vår no, må få titte. Bussjåføren min og jeg har sett dette siste innlegget op og ned mange ganger nå. Mållaus...

    Apropos Torill A, kjenner du henne? Som er anonym?... mannen hennes må jeg uten tvil ha hatt til lærer. Spent på hvem DET kan være.... Artig, det var alltid en avveksling når lærerstudentene fra Nesna kom og var lærere hos oss..

    Du får en god klem fra begge oss beundrere her i sofaen!

    SvarSlett
  38. Absolutt fantastisk! Selger du mønsteret til denne? Kunne blitt utmerkede julegaver til familien :)Har ikke sett noen egen Meløyduk før.

    SvarSlett
  39. Åååå, nå fikk e tåra i øyan:-) For en flott duk - og e såg InnerStøtt der også. Der har e vokse opp, og e e sikker på at da e pappa si brygga du har sydd:-) Tusen takk, Muffin - du e en engel! Snufs... :-)

    SvarSlett
  40. Og snille Muffin - e har tatt med den frihet å lag et eget innlegg om denne duken:-)
    Skulle nok ha spurt først, men håpa på tilgivelse?
    Klem!

    SvarSlett
  41. Hei. tok meg ein tur innom bloggen din etter tips fra Bittami. Kjempeflott blogg. For ein herlig duk. Veldig spesiell :=)
    Ser at du har laga mye anna flott også. Titter nok innom her fleire ganger

    SvarSlett
  42. For en kreativitet! Du er bare utrolig flink & det er en vitamin-innsprøytning å lese bloggen din. Kan ikke annet enn å bli glad av alt det vakre du lager!

    SvarSlett
  43. Nyyyydelig!!! Så flott duk og slik en vannvittig flott måte å fortelle om området på!

    SvarSlett
  44. Heihurra, så aldeles nydelig duk! Å den som kunne brodere.. (les: ha tålmodighet til å brodere!) Blondene fra mamma`n din var kjempekoselige, tenk for en jobb! Duverden så flinke dere begge er. Ha en super dag videre, klem fra Elin

    SvarSlett
  45. Min favoritt-dame slår til igjen!!! Herlig duk og så vakkert laget:)
    Ingen over, ingen ved siden - Muffin på topp!
    Klem fra Elisabeth

    SvarSlett
  46. For en flott duk! Fantastisk med de forskjellige øyene med hver sine små historier. Jeg er imponert!

    SvarSlett
  47. Fantastisk handarbeide! Du er unik!

    Og nei, har ikkje vert innom med pinnene, er nok mi eiga feil at dei knakk. Eg liker ikkje å strikke tomler.

    SvarSlett
  48. Du verden for et flott arbeid. Nydelige broderier etter flotte tegninger, og fine blonder også. Du er en ekte kunstner.
    Jeg har lagt deg til i min bloggliste, håper det er greit...

    SvarSlett
  49. Herlig duk, og blonden passet jo perfekt. Din mor lager jammen nydelige blonder, det er nok noen gener som går i arv her ser det ut som. :o)

    SvarSlett
  50. For en fantastisk duk!!! Du er virkelig utrolig flink. Min mor er fra Meløy og ville trolig gitt MYE for en sånn duk:-) Og jeg har tilogmed vært i Støtt!!
    Alltid noe fint å se hos deg, hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  51. Du er en skikkelig kunstner. For en artig duk. :)

    SvarSlett
  52. Wow! Nydelig og litt av en jobb! Kjempe flink er du! Ønsker deg en fin fin uke med eller uten nål og tråd! Klem...

    SvarSlett
  53. For en fantastisk vakker, fin, morsom og lærerik duk du har laget. Før jeg kikket innom visste jeg absolutt ingenting om øygruppen, og nå vet jeg betraktelig mye mer :).
    Din mors blonde var prikken over i'en og gjorde verket enda mer spesielt. Sånne ting gir smil i hverdagen, og du blondekantet min dag i dag.
    Takk for titten!

    SvarSlett
  54. Jeg er helt, helt utrolig imponert! For et arbeid og for et flott resultat!

    SvarSlett
  55. Knallfin!

    Jordmor var på besøk idag, og skrøt av bloggen din som et sted å kikke hvis jeg ville finne fine mønstere, siden jeg strikket så mye.

    Jeg kunne briljere med slektsskap til bloggeiern:)

    SvarSlett
  56. Takk for kommentarer inne hos meg!
    Vet du om noen pilflettingskurs!

    SvarSlett
  57. Morsomt design og lekkert utført :-)

    SvarSlett
  58. Du store min... jeg ble rørt over den fine duken... Du er utrolig kreativ, og så er du fra naboøya! ;-) (det fant jeg ut da jeg bestilte mønster på siden din, jeg kjenner igjen navnet)

    SvarSlett
  59. Kom tilfeldigvis over en Meløyduk på en strikkeside med mange flotte votter (minstemann har bestilt sebravotter, men vi får se til høsten...) Meløy, tenkte jeg, er Bolga med - der har jeg nemlig bodd en gang i tida. Ja så sannelig :-) Morsomt!

    SvarSlett
  60. Den duken va jo kjempeflott.. e Meløyværing så den duken må en jo ha...

    hilsen Ruth Helen

    SvarSlett
  61. Fantastisk! Nå vet jeg hva mamma skal få til jul :) hun er fra Støtt og har bodd på Bolga (fineste paradiset på jord!), og familien vår har hus der ennå. Så denne duken blir nok godt mottatt :) så var det bare å lære seg å brodere....

    SvarSlett
  62. Så fint innlegg. :-) Jeg hadde ikke lest det för. Flott duk, og morsom historie. Det er ikke noe i veien med fantasien din i alle fall..

    SvarSlett
  63. Syr du meløyduken på bestilling eller går det å kjøpe mønster av deg. Synes den er så utrolig fin - med heimplassen Innerstøtt sydd på :-)

    SvarSlett