18 november 2009

Jorulls Juleevangelium

Muffin: - Komme da, Jorull, så skal du få se på juleduken jeg har sydd, den ble ferdig nå i kveld!


Jorull: Å så fin tom plass på midten, her kan jeg stå og være bordpynt i julen!
Muffin: -Jeg tenkte å brodere julestjernen på midten, men ombestemte meg.
Jorull: -Du må vise meg motivene rundt, jeg antar det er en historie?


Muffin: - Ja, og historien begynner her, med englene. Det var noen gjetere som var ute om natten og passet på sauene sine....
Jorull:  - Å, er det sauer med, jeg føler at jeg liker denne historien allerede.
Muffin: - Plutselig fikk de besøk av engler, og da ble de forferdelig redde.
Jorull: - Ja da brækte de vel og stakk av gårde, det skulle iallfall jeg ha gjort! Men hva ville de englene?


Muffin: - Jo, de fortalte at det var født en frelser, et barn som lå i en krybbe i en stall. Og da englene hadde dratt, fortet de seg avsted til stallen for å se.
Jorull:  - Se så fint de går i bånd, så flinke de er! Jeg har aldri sett sauer gå så fint i bånd før.
Muffin: - Du sier noe!


Muffin: -Og da de kom til stallen, fant de barnet, akkurat som englene hadde sagt.
Jorull: - Se så fredelig de ligger der og hviler!


Muffin: - Senere kom det noen vise menn, helt fra østen,  for å hilse på barnet.
Jorull: - Var det ingen sauer sammen med dem?
Muffin: - Nei, ikke det jeg vet. Men de hadde vel kameler, men her har de vise mennene parkert kamelene sine og går det siste stykket til fots.
Jorull: -Jeg synes dette var en veldig fin historie!




Duken er et bestillingsverk, fra min mor. Men jeg måtte jo sy meg en selv da bare for å se hvordan det ble. Bestillingen lød som følger, ordrett:
"Kan du ikke tegn meg en juleduk, det må vær en årn'tli duk altså, uten nisseskit på" 

Oppdrag utført.

Beklager elendige blitsbilder men jeg jo ikke vente til våren heller med å ta bilder inne. 

 ♫ Ha det bra! ♫

35 kommentarer:

  1. Du har da en praktsau, oppførte seg så eksemplarisk!
    Duken er fin, og!

    SvarSlett
  2. Wow!!!!

    det är som med dina vantmönster - genomtänkt, begåvat och intelligent. och sedan genomfört på samma sätt!!!

    Egentligen är du en person som berättar historier - fast med mönster/textilier/stickning istället för med bokstäver.

    Den är helt fantastisk!!!

    SvarSlett
  3. Har nå lest,og sett... og hårene reiste seg på armene.. bli litt fort rørt, for denne duken var spesiel! For et talent du har. Virkelig imponert!!!

    SvarSlett
  4. Kjempeflott duk. Den vil bli flott på bordet nå til jul.

    SvarSlett
  5. Nydelig! Får så lyst til å begynne å sy slik, men kanskje i litt mindre skala. Hadde jeg bare vært sååå flink !

    SvarSlett
  6. Nydelig. Og fint med en slik ordentlig duk uten nisser, men med juleevangeliet.

    SvarSlett
  7. Helt fantastisk ! Din mor skal vel bli kjempeglad med så fin duk til Jul.

    SvarSlett
  8. Nydelig duk, og så flott med juleevangeliet til!

    SvarSlett
  9. Fantastisk morsomt altsaa, herlige motiver og dette er fantastisk... *Jeg har mistet aa\en min *a\en med ring over vet du, det er noe rart med pc\en her.

    SvarSlett
  10. Praktverk det der. Så flott å slippe unna nissene en liten stund.

    SvarSlett
  11. Fantastisk! Utrolig hvor mye liv du får i disse figurene. Jeg har en forkjærlighet for de tre vise menn, fantastiske! Og Jorull er herlig! Takk for at du deler med oss, det lyste opp på morgenkvisten! :)

    SvarSlett
  12. En helt aldeles nydelig duk. Enkel og stilig på samme tid. Du har klart å få med alt det vesentlige uten å overlesse det med alt mulig unødvendig (noe jeg garantert hadde gjort om jeg skulle prøvd meg på noe slik). Bildene med historien og kommentarene fra Jorull var også flott synes jeg.

    SvarSlett
  13. Du verden så flott. For en heldig mamma du har. Enkel, men vakker, og jeg er enig med din mamma, det må ikke være nisser på alt.hun får nok mange koselige kaffe stunder med den fine duken, og det budskapet du har formidlet. Ha en fin og fantasifull uke.

    SvarSlett
  14. Åh, enda en nydelig juleduk - heldige mammaen din:)
    Sitter bare her og smiler etter innlegget ditt, som vanlig!
    Takk for at du gir meg glede.
    Klem!

    SvarSlett
  15. Kjempefin duk. Synest du er veldig reativ. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  16. Den ble flott - og helt uten nisseskit. (ler) Det kan vel kanskje bli litt vel mye nisserier av og til.
    Men denne var enkel og nydelig og fremfor alt stilig. Ble vel glad moren da? :)

    Jeg har kjøpt stoff til brodert juleduk, men det blir val ikke ferdig før til neste jul. (sukk)

    Ha en fortreffelig dag.

    SvarSlett
  17. Dån! For en utrolig fantastisk flott duk du har laget!! En sånn duk skulle jeg gjerne hatt.

    SvarSlett
  18. Dette må vera årets juleduk! Eg er stum av beundring...Og så fint den er brodert! Du må no ha nok motiv til å gje ut ei broderibok! Lurer jo på om det blir muleg å kjøpa mønsteret! Ha ein kreativ kveld :)

    SvarSlett
  19. Ja, her var det ikke mye nisseskit! Denne var fantastisk flott! Og så mye finere enn de amerikanske stitcheriene som "alle" syr! Jeg er virkelig imponert!

    SvarSlett
  20. Den ble kjempefin. Slutter meg til alle de andre kommentarene. Stilig. Liker så godt uttrykket i ansiktene til figurene dine, særlig kongene. Og selvfølgelig, Jorull, sauene.
    Blir det mulig å kjøpe mønsteret?

    SvarSlett
  21. Jeg er ikke likere, kjære Muffin, enn at jeg sitter her og tårene renner nedover kinnene. Ja, det er sant!

    Duken er så vakker! Og det du har skrevet er så nydelig! Om jeg ikke har hørt det før?? joda, men det ble helt levende på en merkelig måte... Ser ikke bokstavene for tårene blender meg, men jeg måttte bare si dette. Du har fått så mange gaver fra Gud, som du deler og gleder oss alle med! Må Gud bare fortsette å gi deg sånne kreative ideer... og krefter og tid til å sett det ut i livet! Det skal få være den fineste juleduken jeg har sett!
    Er så enig med mamma di, ang. nisser! Jeg har heldigvis bare en eneste nisse. Han sitter og holder på en stang med et julenek i. Min avdøde farmor hadde den i sin stue da pappa vaks opp. Derfor har den verdi for meg. Og sjøl om det er lite med aks på neket, så dukker han opp hver jul og får sitte i hylla på plassen sin.

    Koselig å treffe deg igår!!
    Mange klemmer.... her kommer Karlot, da skal han få sitte ned som han pleier... å se Muffins verden :)

    SvarSlett
  22. Tusen takk for hyggelig kommentar og gode forslag til cartoonane mine !!
    Har "øyhopping" klart for meg. Ha ha.

    Jorull må ha det fortryllande saman med deg!! Han minner meg forresten litt om Frikken, hunden min. Han har også sterke meiningar.

    Juleduken din var aldeles nydelig !!

    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  23. Og alt hva jeg har gått glipp av :)
    Her har jeg blitt, ved dataen og på bloggen din. Ikke mindre enn 74 minutter. Hjelpe meg. Kaffen er kald og gaudaen tørka.... nå må jeg lage ny frokost.... *ler* ...
    God torsdag!
    PS. Ble visst sabla bra igår kveld :)
    ALLLLLLE var fornøyd!

    SvarSlett
  24. Hei!
    Du har brodrert ein slik juleduk som eg gjerne kunne tenkt meg. Det er liksom juleevangerliet som høyrer jula til..
    Ynskjer deg mange flotte og kreative dagar fram mot jul!
    Siri

    SvarSlett
  25. Du har noen helt fantastiske votter og sokker, jeg har nettopp bestilt en haug med mønster og gleder meg vilt til å ta fatt på strikkingen!!

    Og en fantastisk blogg jeg besøker jevnlig for glede og inspirasjon!
    Janne

    SvarSlett
  26. Jeg får ikke gjennom kommentar til deg. Må være noe nisseskit som har lagt seg i PCen.Prøver igjen. (Trekker pusten.)Fantastiske du! (Høres ut som en Bjørn Eidsvåg sang.)Det kan ikke være den ting du ikke får til. Vi har masse å glede oss til framover vi som er innom deg.

    SvarSlett
  27. Nydelig duk! Jeg er nå litt enig med din mor, selv om jeg godt kan ha noen fjøsnisser rundt omkring i stua i jula. Amerikanske krus- eller plastnisser kan jeg imidlertid ikke utstå. Juleevangeliet er da det jula handler om, og derfor er duken perfekt. Venter på mønstret! :) hilsen Toril A.

    SvarSlett
  28. Leserbloggen din jevn og trutt-alltid noe å glede seg over..

    SvarSlett
  29. Det er den fineste adventsduken/juleduken jeg har sett! Skjønner godt at din mor bestillte en!!!

    SvarSlett
  30. Duken du har laget er utrolig flott! Jeg blir helt imponert over kreativiteten og evnene dine :-)

    SvarSlett
  31. du er kreativiteten herself!
    Utforming av hjemme side; eventyr og Jorull; og produktene dine da; mye selvdesignet...sukk...men så glad for at du finns til å inspirere!!!!
    Duken er bare helt nydelig!!!! :Og tenk; hele juleevangeliet kan fortelles utfra den!
    (Litt av en huskefuskelapp når dèt skal leses før maten...)
    brito

    SvarSlett
  32. Det er en aldeles nydelig side du har. Og juleduken var bare helt topp!!!!!!! Den likte jeg samt alt det andre du har på siden din. Hær følger æ mæ heime. Gøril

    SvarSlett
  33. Aldeles NYYYYdelig! Du er fantastisk flink!! heldig den moren din, - og sikkert utrolig stolt av avkommet sitt!!!

    SvarSlett