06 februar 2010

Sommerfuggel i vinterland

Sommerfuglvanter
Endelig endelig ferdig med mitt sommerfugldesign, og jeg kan forlate åtstedet med ny-vantene på. Jeg har brukt år og dag på dette designet, og strikket mange testvanter før fru Pirk ble tilfreds med mønstret. Vantene er i god damestørrelse.

SommerfugglevottaDu slette tid så mye garn som ble igjen?
Måtte lage disse vottene også, når jeg nå likevel var i gang.
De er i romslig modell, like på begge sider men med fargelagt sommerfuggel bare på håndbaken.

Og ja, mønstret er inspirert av sangen til Halvdan Sivertsen, som du kan synge her.
Snøfnugg og istapper hører også med.

I butikker som selger Rauma Finullgarn finner man mange farger som kan assosieres til vinterhimmelen.

Inspirasjon

Istapper

Varm på ørene med sommerfugglelluaIkke bare Halvdan Sivertsen, men også Birgitte har erfart at vinden i Bodø eter seg inn gjennom de fleste hodeplagg og treffer trommehinnene med et smell.

Derfor ble det en varmende sommerfugllue også...
Med dobbel kant - lua varmer best der det trenges mest. Selv om det er istapper utenpå er det varmt og godt inni.


Vi testet den i dag, ytterst ute på moloen - og testen ble heldigvis bestått! Påskefjellutstyret er i boks!

Helt topp
Noen av snøfnuggene på lua er helt ekte haggel.

Mønster finner du i butikken min
Snill som jeg alltid er har jeg laget mønstret og lagt det ut i butikken min.
Nå kan du strikke både lua, vantene og vottene, ja og lua er enda til i to ulike størrelser.
Som vanlig har jeg lagt vekt på å lage mønstret lettfattelig, lettstrikket og
med tydelige, utførlige diagrammer.

Takk for besøket, og ha en fortsatt fin helg!

44 kommentarer:

  1. For et flott sett du har designet! Jeg er så imponert og måtte bestille mønsteret med det samme. Tusen takk for at du deler med oss som liker å ha noe å se etter...

    SvarSlett
  2. Kor nydelig då, trur det er det finaste eg har sett :) Kor flinke du e. Ha ein fin lørdagskveld :)

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg nesten stum her! For et utrolig lekkert sett! Nydelig fargekomposisjon, og herlig mønster! *Løper til nettbutikken*

    SvarSlett
  4. hei jorid!
    så dette e altså hemmeligheten?
    kjempegod ide å lage "sommerfuggla i vinterland"-design! Du kan jo lag design til flere sanga av halvdan? var det ikke en sang med sommernatt og pils?

    ses vi på lørdag i kunstforeninga?

    hilsen anne

    SvarSlett
  5. heisann...du er bare helt rå med dette...vannvittig flott mønster...:) må vel innom butikken din...for der har æ aldri vært....fysjom..

    SvarSlett
  6. Wow, ingen kan måle seg med deg muffin, i hvert fallikke jeg. Virkelig nydelig mønster, i herlige farger :)

    SvarSlett
  7. Nydelig sett! Dette kan du, det er det ingen tvil om! :)

    SvarSlett
  8. Trur du e e arbeidsledig?
    Nei...lagt ifra...men kaffør en stakkr klar å motstå det her mønstret? Ikkje e hvertfall.....
    e sett jo barnevakt og har ikkje såpass som ei pengbok med meg, men e kjem med vel heim i stormen i natt, vil e tru....
    Du slår på stortromma idag, syns e, med det her settet. E e ikkje så glad i å strekk vanta, så e vil foretrekk vottan.
    Like å skryt av deg! Så det gjør e ovralt der e kjæm! HER OG!
    JORID E BEST! INGEN PROTEST!
    God helg! fra Nunne.

    SvarSlett
  9. Superfint hele settet!! Du er flink!! AnneK:-)

    SvarSlett
  10. Helt lekkert! Har allerede vært innom butikken og handlet :) Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  11. Nyyydelig sett. Som før sagt: jeg beundrer deg...
    Ha en super søndag. Vi skal i barnedåp til det 13. barnebarnet i morgen. Får vel legge meg snart. Hehe...
    Klem :O)

    SvarSlett
  12. Så utrolig fint - du er så utrolig flink, rett og slett!!! Vakre farger - jeg var på Husfliden i dag og beundret alle de fine Finull-fargene. Det er så mye å velge i at man ikke greier å velge.
    Ha en god søndag!

    SvarSlett
  13. Vottene og lua er helt fantastisk.Håper at der kommer en dag da jeg har mot nok til å begynne på slike vanskelige strikkesaker.Jeg vet i hvert fall hvor jeg kan kjøpe mønsteret :)

    SvarSlett
  14. yes! der var mønsteret til salgs!!! skal kjøpe det til meg selv i bursdagsgave:)

    SvarSlett
  15. Eg blir stum av beundring av alt du får til! Fantastisk flotte fargar og like flott design :) Ha ein fin søndag :)

    SvarSlett
  16. Hvor i all verden tar du alle disse flotte ideène fra, helt utrolig. Heldig er den som får noe så fint.Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  17. Nydelig sett! Flotte farger og design. Kommer nok til å kjøpe det etterhvert. Akkurat nå er det ikke plass på "skal/vil gjøre" lista mi.
    Det må være morsomt å ha evne til å skape noe så fint. Her er det strålende sol idag, håper du har fint vær også. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  18. Det var eit kjempe fint! sett ha ein fin søndag;-)

    SvarSlett
  19. Flott sett,og fine farver.

    SvarSlett
  20. FANTASTISKE... Sier ikke mer... Har så lyst på mønsteret men har jo ikke strikket de møsntrene jeg kjøpte hos deg sist, enda... Men jeg lurer nå litt, da... ha en fin søndag.

    SvarSlett
  21. Kjempeflott sett. Er berre SO imponert over det du får til.
    Ha ein flott søndag.

    SvarSlett
  22. Dette ble et nydelig sett. Så flink du er til å lage mønstre.

    SvarSlett
  23. Nydelig - hvor tar du alle ideene dine fra, tro? Herlige farger og fin symbolikk.

    SvarSlett
  24. Helt fantastisk. Du er jo helt unik! Et nydelig sett med sommerfugler på.

    SvarSlett
  25. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
    Har nettopp vært innom nettbutikken din og shoppa et par mønster.
    Sommerfugl-settet ble nydelig, du er kjempeflink!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  26. Kjempeflotte sommerfuggel-produkter.

    SvarSlett
  27. Dette blei nydelig du! Lønner seg å være tålmodig...
    Jeg kan ikke kjøpe enda. Da faller jeg for fristelsen til å starte opp. MÅ bli ferdig med en guttebunad først.Kommer innom seinere.
    Hilsen krykkja.

    SvarSlett
  28. Veldig fint! Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  29. Du er bare helt rå på å lage mønster.Dette settet ble nydelig.

    SvarSlett
  30. Sommerfugel i vinterland er nydelig, både fra Halvdan og fra deg. Gratulerer med nydelig mønster.
    Alt godt fra Eirin

    SvarSlett
  31. Eg syns både vottane og hua vart nydelige !!

    SvarSlett
  32. Så flott strikk Jorid!
    Tusen takk for supert gjesteinnlegg hos meg, supert!
    Du er så flink! Har kjøpt en liten Indiagave og har med en fra Viji til deg og. Har vært litt utslitt og uggen i magen etter reisen, men håper det blir beder når jeg er ferdig med malariatabelettene. Fikk 14 myggstikk som hovnet opp, så jeg må ta hele dosen.
    Vi må treffes snart!!
    Klem : )

    SvarSlett
  33. Flott design! Også så mye arbeid du har lagt i det... Jeg hadde gitt opp for lenge siden...

    SvarSlett
  34. Det er nesten ufattelig alt det flotte du lager!
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  35. Helt utrolig. Må granske meg selv om jeg klarer å strikke dette.

    SvarSlett
  36. Muffin!!! Tuusen takk for pakke:) Jeg er helt overveldet (og full av sjokolade i magen:) Vi hentet nettopp posten - litt treg i dag- så gutta har ikke åpnet pakkene, det tar vi i morgen tidlig når de våkner:)
    Snille, vennen min! Så utrolig koselig det var å få en slik overraskelse!
    Ha ei strålende helg - skal blogge pakkesangen i morgen! Klem:)

    SvarSlett
  37. Å, milde himmel! Kreativiteten din tar nesten pusten av meg...
    Og det sommerfugl-settet var nesten til å få tårer i øynene av. Det er noe av det nydeligste jeg har sett!!!

    SvarSlett