20 februar 2011

Se min kjole

Den ble plutselig ferdig i går.
Litt overraskende at det ikke tok mer en litt over 2 uker å strikke denne. Og da har jeg vært i full jobb - og dessuten sovet gode, lange middagshviler hver dag :)

Strikket kjole

Garnet er tynn alpakka fra Drops, og det gikk ikke med mer enn litt over 7 nøster.
Jeg har brukt kjolen i hele dag, og den er varm! Garnet anbefales til alle frysepinner.
Mønster har jeg ikke, men jeg målte etter en kjøpekjole som jeg synes passer bra. Dette plagget ble så lett som en fjær, og veldig behagelig å gå med.

Strikket kjole
Med den blodferske kjolen på fortet jeg meg til Husfliden i dag for å kjøpe mer garn.
Jeg må strikke meg enda en kjole, dette var artig arbeide synes jeg! Denne gangen blir det med litt mere mønster.

Jeg har surfet asiatiske nettbutikker etter inspirasjon til ny kjole. Og det fant jeg. Mengdevis!
Yesstyle nettbutikk
Strikkekjoler med nordisk mønster er visst i vinden, skal man tro nettbutikkene.
Her er det kjoler, vesker og leggings med selburoser, reinsdyr og alt som hører med. Kjolene over er fra yesstyle.com, som er en koreansk butikk... klikk på bildet så får dere se plagg i "nordisk" stil... Jeg registrerer at kjoler med høye liv ikke ofte er representert i disse butikkene, hurra for det, håper det går av moten.

Rakuten nettbutikk
Her er fra rakuten.com. Nettbutikken er Japansk selv om man skulle tro den hadde opprinnelse i Selbu. Klikk på bildet og se selv!

Ha en fin Søndag!
Hilsen Muffin

50 kommentarer:

  1. Merkelig! Your dress is beautiful!!

    SvarSlett
  2. Kjempefin kjole, og so fin med detaljane nede. Blir spennande å sjå den neste.Ha ein fin søndag.

    SvarSlett
  3. Flott kjole!
    Så fine asiastiske kjolar. Norsk strikketradisjon er meir universelt enn me kanskje forstår :)

    SvarSlett
  4. Hei! Nydelig kjole du har strikket deg :) Jeg fulgte en link og kom hit - og her var det mye fint å se og lese om. Legger deg til i lista mi :)

    hilsen fra Katrine

    SvarSlett
  5. Kjolen ble lekker!!! Lykke til med neste!

    SvarSlett
  6. Så flott kjole, og så raskt produsert! Takk for linkar til nye og spennande sider;)

    SvarSlett
  7. Kjolen var da bare helt nydelig:)

    SvarSlett
  8. Kjolen er superstilig og sitter perfekt til deg. Jeg må si du er flink. Artig å se bilden du surfet etter. :))

    SvarSlett
  9. Lekker kjole! Hvilken pinnestørrelse brukte du?

    SvarSlett
  10. Kjempefin kjole og morsomme linker!

    SvarSlett
  11. Så utrolig fin! Mange fine detaljer som jeg liker kjempegodt! Og takk for tips til nettsider!

    SvarSlett
  12. Superfin kjole, og så stilig heklekant nederst :) Og du kledde den såå godt. Ha ein fin dag :)

    SvarSlett
  13. Utrolig flott kjole!! Denne likte jeg! Enig med deg, håper moten med høyt liv forsvinner, lite kledelig mote, synes jeg;)
    Du er flink som har laget denne selv uten mønster!
    Nyt helga, klem fra meg;)

    SvarSlett
  14. Bare to uker på en hel kjole - du strikker sikkert 10 omganger på samme tid som jeg strikker 1 omgang. Og rålekker ble den også. Må sjekke disse japanske "selbyggene" jeg også.

    SvarSlett
  15. For en fantastisk flott kjole;o) Og så tynt garn! Æ har holdt på med en i flere måneder, men det tar tid... Får mange andre ideer undreveis.

    SvarSlett
  16. KJEMPE FIN KJOLE! Den så både fin og varm ut! Du må være en reser med pinnene da, for det er jo mye arbeid på denne!

    SvarSlett
  17. Kjolen din ble nydelig! Kunne godt tenkt meg noe lignende selv, men jeg tåler ikke ull. Sliter derfor med å finne noe som ikke klør, men som samtidig ikke blir like tungt som bomull...

    Ha en flott søndag.

    SvarSlett
  18. Flott kjole og så uten mønster endatil, blir helt imponert. Gleder meg til ditt neste prosjekt.

    SvarSlett
  19. Kjempelekker kjole, som sitter som et skudd på deg!!!!!
    Jeg har etpar kjoler i tankene, jeg også, i ull selvfølgelig. Så kan man holde seg både varm og fin!!

    SvarSlett
  20. Superfin kjole, sku ønske du hadde notert undervegs sånn at vi mønsteraddicts kunne få ei rettesnor ;)

    SvarSlett
  21. Den ble jo knallfin, men du må da være str. minus 10? Bitteliten og nett, er det det du er? ;) 7 nøster? Jeg bruker minst 13 nøster på en bitte liten jakke. (Kanskje det er jeg som str. pluss 110? Liten og nett er jeg i hvertfall ikke.)

    Jeg får fnatt når jeg må strikke "en sokk til" og du skal strikke enda en kjole? Du er jammen meg tøff du.
    Det er mye lekkert på de asiatiske sidene. De har veldig mange lekre strikkemønstre også. Men så var det dette med størrelsen da.

    Jeg er skikkelig misunnelig.

    Jeg håper du får en fin uke. Her har vi nettopp hatt midtvinter i 3 dager og nå har vi sen høst.

    SvarSlett
  22. Helt utrolig flott:) Skulle gjerne ha laget en slik selv, men må nok ha mønster til det. Mye fint å se på de utenlandske strikketrendene.

    SvarSlett
  23. Herlig kjole - har ei tunika æ moter mæ opp til å starte på .....

    SvarSlett
  24. Du og du, den kjolen var super. Kan du ikke lage mønster og selge i butikken din da, vær så snill...?

    SvarSlett
  25. Knalltøff kjole.
    Likte godt "blondekanten" nede.
    Blir spennande å sjå din neste kjole.

    SvarSlett
  26. Nydelig kjole og spennende japanske (haha) modeller.

    SvarSlett
  27. Kjempefint kjole! Lager du mønster på den så si i fra, jeg kjøper det med glede! :)

    SvarSlett
  28. For en lekker kjole - og jeg er en frossenpinn - og har allerede én hjemmestrikket ullkjole, men den er mer en finkjole - 17.mai, jul o.l - denne er lekker for å bruke hver dag :-)
    Jeg tror jeg må se nærmere på bildet og se om det er noe jeg kanskje kan greie.
    Gleder meg også til å se neste prosjekt. Lykken er god strikketid.

    SvarSlett
  29. den var utrolig fin - jeg er sikker på at du får solgt designet hvis du tar kontakt med garnleverandøren :-)

    SvarSlett
  30. Kjempefin! Jeg ble inspirert!
    Gleder meg til å se den neste.. :)

    SvarSlett
  31. Kjempefin!
    Jeg hadde gitt meg i kast med den med
    en gang hvis jeg hadde hatt mønster!
    venter i spenning:)

    SvarSlett
  32. Kjempefin kjole!!! Kanten nede gjorde hele kjolen. Må være utrolig deilig i alpakka.

    SvarSlett
  33. Kjolen er kjempelekker:-)
    Garnet er nydelig. Bruker det masse selv.

    SvarSlett
  34. Jeg er så imponert over dere som strikker store plagg uten mønster! Kjolen din ble kjempe flott!!

    SvarSlett
  35. Den var rett og slett knallstilig.
    Å du kledde den veldig godt.

    SvarSlett
  36. Gurimalla så lekker - lekker lekker lekker!!

    Ha en superduper tirsdag!

    SmilKKann

    SvarSlett
  37. Kjæmpefin kjole du har strikka ;) Eg skjønna godt at du vart inspirertav de japanske nettstedan ;) LYkke til med neste prosjekt ;D

    SvarSlett
  38. Det er hva jeg kaller en dånekjole!!! Kjempeflott altså, og uten mønster?!... Da blir jeg helt målløs! Men sånn kan man forvente av deg- du er superdyktig!!!! Imponert- nok en gang!
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  39. For en herlig kjole du har strikket - helt nydelig.

    SvarSlett
  40. Den så deilig ut! Akkurat passe mengde pynt til at den ble litt spennende. Og så varmt og godt det er med slike plagg!

    SvarSlett
  41. Den kjolen ble fin, altså! Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  42. Så lekker kjole! Helt super!!!

    SvarSlett
  43. Wow så mange kommentarer!
    Nydelig kjole! Du er flinkest!
    Nu må vi snart ha oss den kaffekoppen og den praten...
    Snakkes!
    Klem : )

    SvarSlett
  44. Salut Jorid,
    J'aime beaucoup votre travail et vos bijoux en Fimo sur les vêtements,moi aussi je fais ces mélanges.
    Amitiés Celeste

    SvarSlett
  45. Nydelig kjole, og så fristende de andre er også! Hm, nå fikk jeg lust til å strikke kjole også, enda en kjole mener jeg, tror sannelig jeg har en på pinnene alt;-)

    SvarSlett
  46. For en flott kjole på ei flott dame. Har sett på bloggen din og må virkelig si at du har laget mye flott.
    Jeg er strikkegal selv og har bl.a kjøpt flere av dine mønster og benyttet dem. Jeg har også en blogg gå gjerne inn å titt. www.anneelseshaanarbeide.blogspot.com.
    Ha en strikkegod vår :-)

    Hilsen Anne Else

    SvarSlett
  47. Så lekker! Er det mulig å kjøpe mønster et sted?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Mønstet er litt endret, med selburoser i borden nede. Det ligger i mønsterbutikken!
      http://joridweb.com/butikk/butikk.html

      Slett