01 mars 2011

Oppskrift på snuppeveska

Snuppevesker
Nå har vi laget ferdig to snuppevesker til, dattera sin til venstre i rooosa, min til høyre.
Vel, nesten ferdige da, vi må pønske ut litt pynt, og kanskje sette i en trykknapp som lås.
Mange har mailet og spurt etter oppskriften. Originalmønstret er på japansk, og heter Garter Stripe Square Bag.
Her får dere vår versjon.
Veska består av 22 ruter, strikket i østlandsgarn. Legg opp 20 m med farge 1, strikk 1 p rett med samme farge. Bytt til farge 2 og strikk 1 rille. Strikk til det er 9 striper av hver farge, avslutt med 1p rett med farge 1, fell av.


Rutene sys sammen slik.


Vi sydde med tråklesting slik at sidekanten på lappene ble underst.
Etterpå stoppet vi inn eventuelle kanter på baksiden med løstrådene som likevel måtte festes.


Sy så sammen disse sidene mot hverandre.


Når det er gjort sys disse sidene sammen, men det ser du selv når du kommer så langt.


Hekle en rad fastmasker i sidekantene øverst.
Strikk en laaaaaaaang remse som du tover sammen med veska. Det blir håndtak.


Når veska har fått seg en runde i maskinen på 40˚ sammen med litt grønnsåpe,
ser den ikke lenger ut som en sekk, men som en nydelig snuppeveske.
Klipp til håndtakene og sy dem fast på innsiden av flippene.


Så var det foret. Den grønne veska får et vakkert for fra Kaffe Fasett.


Lag mønster til foret: Jeg viste en dum fremgangsmåte i et tidligere innlegg, glem det.
Klem veska flat på en avis, tegn rundt kanten og klipp ut. Dette er mønstret. Det ble skjevt men veska er skjev den også.


Ikke klipp i tegneseriene.


Den rosa veska er litt større og krevde eget mønster.
Her klippet vi i stykker bildet av det samiske bodøskiltet, etter at rampen hadde vært på ferde.
Klippe klippe.


Sjekk det fine prikkestoffet vi fant på Lappedilla!!
Legg stoffet dobbelt og klipp ut etter mønstret, legg delene rette mot rette og sy sammen rundt. Men ikke sy sammen der åpningen skal være...
Putt foret ned i veska, brett kanten fint inn, fest med knappenåler, tråkle, og sy fast foret for hånd med verdens fineste sting. Lykke til!

Til slutt må jeg få si TUSEN takk for alle de trivelige kommentarene på vinterkjolen min! Kjolen føles nå enda finere, og er enda bedre å ha på.
Og jeg er i gang med neste kjole, hvit alpakka med lys grå mønster, lekkert!
Denne gangen noterer jeg ned oppskriften :)

25 kommentarer:

  1. Flotte vesker.
    Jeg venter i spenning på den nye kjolen du strikker.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Takk for fremgangsmåten, veska er lekker!!
    Ha en god start på mars!! Klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Hei!! Disse to veskene ble kjempesøte!! Jeg fant via Vibekkes lille grønne denne fremgangsmåten http://frauputz.blogspot.com/search/label/Strik?updated-max=2010-06-25T17%3A34%3A00%2B02%3A00&max-results=20 jeg brukte. Det er nok lurt å strikke en og en lapp, da blir det ikke noe krøll. Uansett så er det viktigst at resultatet blir bra!! Så fin kjole du hadde laget også!! Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  4. Kjempefine vesker og takk for beskrivelse!
    Ha en fortsatt fin uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  5. Artige vesker du har strikket. Fikk litt lyst til å strikke en selv også, men må nok bli ferdig med noen av de tusen andre prosjektene jeg holder på med først ;). Synes du har en kjempefin blogg, så jeg legger meg like godt til som følger jeg. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  6. Hm, dette var noe å tenke på. Så ikke så vanskelig ut heller. Selv er jeg i ferd med å strikke snøresokker. Ble så inspirert av de du har strikket.

    SvarSlett
  7. Kjempeflott. Liker at du gir bort fremgangsmåten. ;)

    SvarSlett
  8. Superfine væske ;) Ha ei fin uke ;)

    SvarSlett
  9. Kjempefine vesker !
    Så flink du er....

    SvarSlett
  10. Veskene er superfine. Også ser dem enkle ut å lage. :) Tusen takk for at du forklarer så fint. Ha en god dag. Klem Merethe

    SvarSlett
  11. Så nydelig veske og så inspirerende blogg. Kommer gladelig tilbake.
    Hei hopp
    Randi

    SvarSlett
  12. Så fint at du vil forklare fremgangsmåten. Denne veska er flott.

    SvarSlett
  13. Tusen takk - lurte litt på det skjønner du - om jeg skulle strikke en sånn morsom veske - å vips her er oppskrift!! Tusen takk!!

    SmilKKann

    SvarSlett
  14. Spennande kjole du strikkar, og veskene er berre såå flotte :) Ha ei flott veke :)

    SvarSlett
  15. Superfint med oppskrift, tusentakk!
    :))

    SvarSlett
  16. Disse veskene er lekkre!!
    Takk for flott innføring i veske- og fór-tillaging :-)

    SvarSlett
  17. Kjempefin veske.
    Jeg strikker votter for toving nå, så det blir bare å fortsette med firkanter etterpå.
    Tusen takk for mösteret.

    SvarSlett
  18. Jorid Hei, Hva slags arbeid, men resultatet er superb.
    Vennskap.
    A bientôt Celeste

    SvarSlett
  19. Fine vesker, og! Kjolen var 'amazing'! Takk for ideen.

    SvarSlett
  20. Takk skal dere ha! Instruksjonen var ikke bare knallgod, den var utrolig underholdende også!!!

    SvarSlett
  21. Tusen takk for kjemmpefin beskrivelse !!Den må prøves .Tove

    SvarSlett
  22. Så stilig veske, tusen takk for at du deler for dette må prøves :-)
    Her var virkelig mye fint så jeg legger meg til som følger!

    SvarSlett
  23. Kjempefine vesker. Nå holder jeg på med en veske og. Men jeg lager min egen vri og bruker dominoruter.

    SvarSlett
  24. Heia Jorid:D veit ikke om du huska mae men vi va nabo forr mange aar sia paa bjorndalstoppen :D Super stilig klaer og vesker du laga!! Ska sikkert hils ifra ho mamma (Gerd):)

    SvarSlett
  25. Hei. Takk for at du deler oppskriften med oss. Jeg har nå strikket vesken og foret den med morsomt stoff. Jeg ble kjempefornøyd😄

    SvarSlett