22 november 2007

Halstørkle på en dag

Muffins halstørkle

Her kommer oppskriften på mitt populære halstørkle.
Ikke vanskelig! Jeg bruker 1 nøste Mohair Lux og pinne nr 3. Selvfølgelig kan man kjøpe flere nøster og hekle sjal om man heller vil det. Dette enkle mønstret fremhever det nydelige garnet ...

Man starter nede i spissen:

Hekle 8 lm (luftmasker) og ta sammen til en ring.


Hekle 8 nye lm, 1 fm (fastmaske ) i ringen...


..4 lm, 1 dbst (dobbelstav) i ringen, snu og hekle 8 lm....


...1 fm i første bue, 5 lm, 1 fm i neste bue, 4lm, 1 dbst, 8 lm...


...snu, 1 fm i buen, 5 lm, 1 fm i neste bue, 5 lm, 1 fm i neste bue, 4 lm, 1 dbst i siste bue, 8 lm..


snu og hekle videre på samme måte til passe størrelse. Avslutt med frynsekant om du vil, eller en heklet kant, jeg for min del liker det som det er! Lykke til!

20 kommentarer:

  1. Smart å starte i spissen da!! Om enn litt mer komplisert...jeg har laget noe lignende men startet med en laaang luftmasketråd... du er smartest på dette, jeg innrømmer;-D

    SvarSlett
  2. Så mye fint som du har laget. Og tusen takk for fremgansmåte på tørkledet. Det enkleste er ofte det som er finest.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for mønster. Det har blitt to halstørkle i løpet av helga.

    SvarSlett
  4. Nydelege halstørkle som du hadde laga . Takk for oppskriften desse skal eg prøv. Eg synest bilda du hadde laga var fine synd at det er så lagt til den utstillinga....

    SvarSlett
  5. Så fint det var. Jeg er ingen hekler, men tror kanskje jeg skal prøve meg likevel.

    SvarSlett
  6. Så god ide til de nøstene man bare har ett av.

    SvarSlett
  7. Låner denne. Har en datter som ønsker seg et lite sjal.

    SvarSlett
  8. Takk for at du har vist fremgangsmåten i bilder. Terskelsen for å komme i gang med litt hekling ble plutselig litt lavere. Takk!

    SvarSlett
  9. Hjertelig takk for mønster! 2 sjal har det blitt i romjulen, blogge de får jeg gjøre på nyåret.Godt Nytt År til deg!

    SvarSlett
  10. kjempefin oppskrift.Jeg begyndte med restenøste,og i dag var jeg så heldig å få garnet til kr.30 pr. nøste.Hamstret til julepresanger.

    SvarSlett
  11. Så kjempesmart å hekle på denne måten! Måtte hive meg rundt og teste med en gang, og er snart halvveis. :o) Jeg har selv strikket masse sjal i Mohair Lux i vinter, men dette var en artig variant! Håper forresten det er greit at jeg linker til deg på min blogg. :o)

    SvarSlett
  12. heihei! nå har jeg prøvd flere ganger å lage det fine sjalet! klarer det ikke.. kunne du sendt en mer beskrivende oppskrift til meg? vet ikke hvor eg skal stikke nedi de forskjellige maskene! vet du hvordan jeg kan lage et slikt firkantet også? er nybegynner, men har lagd noen småting!

    mail: citron_1989@yahoo.no

    SvarSlett
  13. Så kjekt at du la frem bilder over fremgangsmåten :) Praktisk for meg som er så grønn.....Det er forresten blitt et grønt skjerf på meg :)

    http://elinslillehobbyhjorne.blogspot.com/

    SvarSlett
  14. My Mom loves this pattern. Can you translate to English? Or do you know of a website that will do so? I tried, but it is not exact. Thanks so much!

    SvarSlett
  15. Tusen takk for denne, kjempefint tørkle! Håper det er greit at jeg legger en link til denne fra min lille blogg?

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  16. Ååååhh så fine halstørkler/sjal.
    Disse skal jeg lage.
    Var jammen MYE finere enn en annen oppskrift jeg fant. =)
    OK om jeg legger link til din blogg når jeg poster det på min blogg?

    SvarSlett
  17. Super oppskrift, tusen takk! Jeg har laget flere i forskjellige størrelser.

    SvarSlett
  18. Så flotte skjerf og sjal du lager!! Skal jeg jammen prøve meg på et slik et tror jeg :o))

    SvarSlett
  19. Smart!
    Skal hive meg rundtpå et grønt skjerf nå i helga:) God helg!

    SvarSlett
  20. Flott og enkelt tørkle. Om jeg vil hekle kant, hvordan gjør jeg det?

    SvarSlett