18 juni 2013

Titt-titt!

I vår hage bor det fugler, og jeg kaster bort mye tid til fugletitting.

Ofte er det stor dramatikk i fugleverdenen, og det ble det hos oss også den dagen da denne fremmedkaren dukket opp.

Like utenfor vinduet har vi hengt opp en fuglekasse, det er onkel Hans som har snekret den. I pinsen flyttet et blåmeispar inn i kassa. De hadde det svært travelt med innredningen, hele kassa ble foret med mose som de trakk opp fra plenen.

Og de oppfører seg som turtelduer.... hver gang de møtes sier de titt-titt-titt med tynne stemmer. Her mater de hverandre med insekter. Og egentlig var dette et uklart foto som jeg har gjort om til silhuett.

 Det er kommet unger i kassa, og foreldrene har det travelt med matingen. Når de kommer med mat står fjærene rett opp på hodet, hihi. 

 Alt var egentlig bare idyll. Helt til en dag vi hørte noen fæle skrik fra blåmeisa, joda, det var denne karen som var kommet! Han sto med hele hodet inn i huset til meisene og rotet rundt der inne.
Jeg måtte ut og jage, ja fire ganger, før han ga seg.
Stakkars meisene, det lå fjær og reirmose på bakken, og meisefru var vekk et helt døgn. Da hun endelig kom tilbake var hun rufsete i fjærene, og det tok tid lang før hun gikk inn i huset sitt igjen.

 Hakkespetten lar seg villig vekk fotografere, her sitter han med kjeften full av meisemat og bryr seg lite om fotografen. Men fuglekassa har han ikke rørt den siste uka, så da får han lov til å bli.

Meisene er desverre ikke like fotogene, men jeg har tegnet dem etter et av de elendige fotoene. 

Det var kanskje ikke noe bra sjakktrekk å henge fuglekasse tre meter fra arbeidsbordet, man blir jo så lett avledet.. men jeg har iallfall lært meisespråk! 
Bare hør:
Titt-titt-titt = Hei
Rrrrrrrrrrrr = Jeg kommer med mat
Skrik - skrik = Hakkespetten!
Skrattskrattskrattskratt = Katt, skjære eller kråke.

So long!
Hilsen Muffin og tittittene 

8 kommentarer:

  1. Så koselig å høre om dine søte små i fuglekassa :) Jeg har mange småfugler her hos meg også, og de er så fascinerende å sitte og se på :)Skjønner godt at arbeidet ditt tar lenger tid:)
    For en flott tegning du har laget, du kan jo alt du :)
    Ønsker deg en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  2. Så herlig !! Man kaster ikke bort tiden med å titte på fugler ! Eg er overbevist om at dei e her på jorda for å glede oss :)

    Jammen bra du fekk jage vekk spetten så herr og fru blåmeis får styre på med sitt.


    Ha ein fortreffelig midtsomar og lukke til vidare med fuglepassen:)

    SvarSlett
  3. Blåmeisene er veldig söte. Vi hadde en familie her i fjord, som satt på hånda og tok frö. Jättemorsomt.
    Hakkespettene er vakre, men de kan nok spise litt av hvert. Flott tegning.
    Ha en fin uke, og trivelig St. Hans.

    SvarSlett
  4. Er noe fasinerende med å sitte og titte på småfuglene når de styrer med sitt utenfor. Sjønner godt at du blir litt distrahert av dem.
    For en nydelig tegning !!
    Kos deg en masse med fugletittingen videre og ha en flott torsdag
    Klem fra Siv

    SvarSlett
  5. Kan sitte og titte på småpippene i timesvis ;o). Har har vi fuglekasser og fuglematere utenfor vinduene, og hver sommer er det like moro å se hvem som flytter inn. Nå er ungene klekt hos gråsurven, og de flyr rundt ørene våre som små jagerfly ;o) Kos deg videre! Klem

    SvarSlett
  6. Veldig fin din meisespråk - jeg lærer også språk jeg lærer norsk og jipiii jeg vil snakke endelig med ekte nordmenn og jeg håper de har tålmodighet en litt med meg.
    Til meg hjemme kommer meisen gjerne også. Og til vinter kom hakkespedd og svarttrost. Fin blåmeiser du har på bilder. Jeg sender fin hilser til deg. Klem fra Viola.
    PS: Jeg har tid jeg vil strikke din salamander votter og din brudervotter - hvilke ull er best?

    SvarSlett
  7. FUGLETITTING ER IKKE BORTKASTET TID!

    Nyter innlegget ditt og alle fuglene :)
    Klem fra Glomfjord <3

    SvarSlett
  8. Bli ikke overrasket om du nå får lopper i hus! Det er så hyggelig med fuglekasser, men vi måtte dessverre fjerne den pga lopper. De kom seg inn gjennom vinduet, og hoppet over på klesvasken som hang til tørk like i nærheten, og vips var de i sengene. Ser du noen små sorte "streker" på fuglekassen, så er det lopper. De overvintrer også i kassen, og bare venter på nye ofre! De lager en gruppe med bitt, gjerne tre fire. Det klør!! Flytt kassen et godt stykke unna huset ;o) En liten skrekkommentar til deg. Ellers så koser jeg meg med de flotte mønstrene dine! Har strikket noen av
    dem ;-) Ha en strålende høst!

    SvarSlett