11 august 2015

Okto

Hei på dere!
Håper dere har hatt en super fin sommer så langt! Her oppe i nord har det vært mye tåke og regn, det er fint, for da har jeg hatt tid til å gjøre ferdig mitt nye strikkedesign!
Okto votter
Samiskinspirerte votter...
Okto luer
... med tilhørende luer.
Designet har jeg kalt "Okto".

Okei,  kanskje er det løgnaktig å si at jeg har brukt sommeren på dette, faktum er at jeg har brukt flere år. Mønstret til reinsdyret tegnet jeg for lenge siden etter dette bildet som dere ser under her. Men fikk liksom ikke helt til å sette det inn i noen sammenheng, før nå.

 Bildet har dere sikkert sett før, det er et tresnitt av den samiske kunstneren John Savio. 
Savio er antagelig den første kunstneren jeg lærte navnet på, min onkel var kunstmaler og han snakket ofte om Savio og viste meg bilder av tresnittene hans.
Bildet over heter "Okto", som betyr alene. Det er et blide som ofte er gjenbrukt både i logoer og annet.  Den stakkars reinsdyrbukken er kommet vekk fra flokken og har klatret opp i høyden for å være etter de andre... eller kanskje han står og lytter til ulvene som helt sikkert tuter et sted der ute.
Savio var den første samiske kunstneren som fikk stille ut i Nasjonalgalleriet, jeg er sikker på at han følte seg alene i både i hovedstaden og i det fine Nasjonalgalleriet.

Resten av designelementene er hentet fra det samiske flagget, og fra samisk tradisjon og klesstil.

Etter at mønstret var ferdigtegnet var det å dra til byen og kjøpe garn. "Lett," tenkte jeg, og trodde jeg kunne velge å vrake i garnkvaliteter, for alle kvalitetene kommer jo i primærfargene, pluss hvitt og grått?
Feil, skulle det vise seg. Etter å ha sjekket alle steder viste det seg at jeg bare kunne velge mellom to garntyper: Finullgarn fra Rauma, og Falk fra Dale garn.
Så da kjøpte jeg det da. Og det er jo flott garn av veldig høy kvalitet, begge typene.

Votten til venstre er strikket på pinne 3, i Falk. Falk er et superwash garn, jevnt og fint spunnet og godt å strikke med. Fargene er klare og rene. Votten ble tett og jevnt strikket, og fikk en liten herrestørrelse eller kanskje litt stor damestørrelse. Hadde jeg brukt pinner nr 3 ½ hadde det blitt en stor herrestørrelse.
Votten til høyre er også strikket på pinne 3, men i Finullgarn. Dette garnet er ikke superwashbehandlet, og er mer røft i strukturen så strikkingen blir ikke like jevn. Men så mykt!  Tover man plaggene forsiktig for hånd blir de bare enda mykere. Denne votten fikk en god damestørrelse, sånn middels ca... enda mindre blir votten om den strikkes på pinne 2½.
Her er numrene til de flotte primærfargene jeg har brukt.

Luene er strikket i Falk, de er i normal voksenstørrelse ca 52 cm. Også her får man større eller mindre luer bare man forandrer litt på pinnetykkelsen.

Okto votter og luer

Mønstret er til salgs, og det ligger her!

Ha det fint!
Hilsen Muffin

8 kommentarer:

  1. Herlig sett! Dette skal jeg jammen strikke til sønnen min. Han er i ferd med å avslutte prosjektet sitt, Norge på langs mot kreft. Han startet 18.mai på Lindesnes fyr. Etter planen er han på Nordkapp 18.august. Han har gått det meste av strekningen "okto", alene .;)
    Til nå har han samlet inn over 78000 kroner, målet hans er 100 000.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var litt av en innsats! Du må hilse fra meg og si at jeg heier på ham! Håper de 100 000 snart er i boks.

      Slett
  2. Hei Muffin. Dette var flotte greier. Jeg setter sånn pris på at du setter det inn i en sammenheng også. Det er nok ikke alle som har hørt om Savio før, så det var på sin plass. I tillegg veldig informativt når du beskriver garnene og hvordan de oppfører seg. Da forsår man godt hvorfor det er forskjell på de vottene som er avbildet. Takk:-) Unni

    SvarSlett
  3. Kjempe flott mønster. Og æ liker dem enda bedre med litt historie i bakgrunnen =) Du e så utrolig flink!! Blir nok å kjøpe det her som så mange andre av dine mønster. Hilsen Irene

    SvarSlett
  4. Super fint. Herlige votter og veldig hyggelig med lua som passer.
    En riktig god job du har laget :-))
    Takk for historien. Jeg liker og jeg vil strikke veldig gjerne.

    SvarSlett
  5. For oss som er vant til å feire samefolkets dag(til tross for at det ikke er en personlig sammenheng) og se flagget vaie, var gjennkjennelsen stor da jeg så bilde av luer på FB. Må skryte og si du har gjort en fantastisk jobb, og håper andre ser at den samiske kulturen er i utvikling den også ;o)

    SvarSlett
  6. Åh, så fina vantar och mössor! Har på senaste tiden blivit så förtjust i samiskt hantverk, är uppvuxen i Norrbotten och Västerbotten i Sverige och kanske är det så att det samiska känns lite som "hemlandstoner" fast jag inte har något samiskt påbrå själv utan bara har sett det ibland under uppväxten!

    SvarSlett