22 januar 2012

Prøvestrikking og papirblogg

Dere synes vel jeg har blogget lite i det siste? Faktum er at jeg faktisk har blogget ganske mye, i papirbloggen min! Siden dere ikke får se i den, vil jeg heller ta og dele litt her.
PapirbloggOg her er den. Papirbloggen. Ca bind 10 i rekken av tegnebøker. Innholdet er for det meste tegnet, og stort sett handler det om skissearbeid til ting jeg har lyst å lage. Her er det nok materiale til mange års produksjon. Og Jorull er heldigvis ikke å finne i papirbloggen.

LestaI det siste har jeg ikke produsert stort annet enn vanlige gammeldagse lesta, men nå er det meste av lestegarnet brukt opp og jeg får vel finne noe annet å henge fingrene i. Det siste paret her fikk litt ulik farge på hælene, det er beviset på at garnlagret begynner å ta slutt.

Oppskrift på lesta
Oppskriften på "Lesta med svigermorhæl" er behørig nedtegnet i papirbloggen, i tilfelle jeg har glemt det til neste gang det blir bruk for lesta. Klikk på bildet så får du se hvordan de lages. Kanskje det er flere enn meg som har garn liggende...

Så strikket jeg et par mindre lesta, jeg har planer om fint småstrikk i str ca 8-10 år, til jente.
Her er den ene vesle-lesten på Lotte sin fot, for hun skal være modell og konsulent. Nja, den var både trang og kort, syntes Lotte!

Lottes forslag, og mål
I papirbloggen har jeg notert konsulentens forslag til hva som er bra. Man må gjøre grundig research før man starter opp et strikkeprosjekt. Og notere det som er viktig, som det at det ikke må klø, og at skjerf er en uting. Klikk på bildet hvis dere vil se litt bedre :)

Jeg har hurket og prøvestrikket hver kveld i en hel uke, og er ikke fornøyd i det hele tatt. Men det går seg vel til, det gjør ofte det.

Vi legger det der til side en stund og titter heller i papirbloggen:

Jeg tegnet noen sameluer, etter bilder jeg så på nettet. Syns de er morsomme og flotte! Hvis jeg var same ville jeg hatt den oppe til høyre.

Her er noen pingviner som er på ferie med paraply og kamera. Guiden til venstre i bildet. Ungene til høyre kjeder seg og vil hjem.

På julegavene til meg fra Gry var det fine papirdukkeklær til merkelapper. (Her lager hun dem) De var så fine at de måtte limes inn i papirbloggen. Og få nye hoder og kropper.

Ha det fint!
Hilsen Muffin

26 kommentarer:

  1. lurt å ha ein papriblogg å notere ting på. Det å ha mange planer er eit kjendt fenomen. Mor ni sa ein dag at ho hadde arbeid til ho fylte hundre. Tru det er ikkje langt unna at eg har like mange planer. Lika kjempegodt Kåpa i reste garn, men eg trur ikkje den passer til mine former.
    Ha ei fin veke med mykje godt handarbeid!

    SvarSlett
  2. Vet du, den papirbloggen din er noe av det fineste jeg har sett. Du burde scanne den og legge ut her heller :) Å som jeg misunner dem som kan tegne og skrible så fint!

    SvarSlett
  3. Herlige tegninger og herlig mønsterforklkaring! Du er en inspirasjon!

    SvarSlett
  4. Ihhhh, hvor er din papirblogg bare fin! Meget charmerende og fantasifuldt! Wuaw!

    SvarSlett
  5. Kjempeflotte lester - og en imponerende papirblogg! :-) Takk for titten! :-)

    SvarSlett
  6. Wow for ein inponerande papirblogg. For nokre fine teikningar. Ikkje rart at restegarnjakka di vart så fin.

    SvarSlett
  7. Aldeles nydelig, festlig og utrolig kreativ papirblogg! Må være en fest å bla i den :)

    SvarSlett
  8. Hei!! Du har en utrolig hyggelig strek!! Papirbloggen din er veldig sjarmerende!! Jeg har alltid vært lei meg for at jeg ikke kan tegne, men jeg er håndverker -du er kunstner!! Veldig hyggelig at du viser oss!! AnneK:-))

    SvarSlett
  9. Tar av meg hatten for alt arbeide du legger ned i strikkeprosjektene dine. Regner med at en papirblogg krever en god del mer tålmodighet en en blogg på nettet. Men så kan de jo heller ikke sammenlignes. Lykke til videre!

    SvarSlett
  10. Hei! Morro med papirbloggen din. Jeg liker streken din veldig godt! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  11. Hei! Har lagt meg til som følger av bloggen din jeg:) Blir så imponert av de fine mønstrene du tryller frem! Så smart med en egen papirblogg - med herlige tegninger!

    SvarSlett
  12. Oioioi! Så fiiin skissebok! Og ja, grundig research er lurt, sjansen for at mottager da bruker plagget er da høy.

    God søndagskveld!

    SvarSlett
  13. Blir helt imponert av den papir bloggen din!! Elsker kreative og flink folk som deg, og er veldig takknemlig for at du deler med oss!:)

    SvarSlett
  14. En helt utrolig flott tegneblokk/papirblogg du har laget. Det er et mesterstykke i seg selv. Så kjekt at vi fikk se den - og kanskje noen av oss kan følge ditt eksempel med å planlegge ting litt i forkant.

    SvarSlett
  15. Du verden for en fin papirblogg du har. Må være en drøm å kunne bla i de med jevne mellomrom. Du er en mester til å tegne og skrive, i tillegg til alt annet du gjør mesterlig...

    SvarSlett
  16. For noen fantastiske papirblogger med skriblerier! Minner meg om reisedagbøkerne mine, de inneholder tegninger, skriblerier og minner!Har massevis av ulike skriblebøker liggende,dikt, historier, tanker.. koffør slutta æ egentlig? Det va jo gøy å tegne og bruke fargeblyanter!!Kanskje æ må vurdere det igjen? Strikkebøker har æ også..

    SvarSlett
  17. Bøyer meg fortsatt i støvet....

    SvarSlett
  18. Prøver å ikke være misunnelig på de tegneferdighetene dine.Når du i tillegg er så til de grader kreativ, måtte du jo bli kunstner. Den skisseblokka ser jeg mer enn gjerne flere sider av, elsker streken din, Jorid! Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  19. Fantastisk papirblogg. Med din fantasi og strek burde du lage barneböker....
    Av det slaget man må lese om og om igjen.
    Flotte strikkepröver.

    SvarSlett
  20. Å være så begava!!! Det er en estetisk nytelse å se på alt du har hatt fingrene borti. Den papirbloggen føyer seg bare pent inn i rekke av vakre, severdige, kreative innspill!!!

    SvarSlett
  21. Takk for hyggelig hilsen;) den boka må være gull verdt!..og du er jo så flink med blyanten!
    Herlige sokker du har strikket i det siste..og godt du kom deg hjem fredag den 13.:O))
    Nyt uka videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  22. Nydelig papirblogg, så flink du er! Sokkene du har strikket er flotte, ha en fortsatt kreativ uke hos deg!

    SvarSlett
  23. Så koselig bok du har laga, og imponerende utholdenhet med 10 i rekken! Har også skrible/tegne/liste/utklipps/inspirasjonsbøker men ikke på langt nær i denne kvaliteten. Så morsomt og koselig å ha!
    Så i kurven din at du faktisk hadde klart å strikke et slags prikkaband på noen av vottene - fine!!
    Takk for inspirasjon - bruker du vannfarger forresten?

    SvarSlett
  24. Så lur du er og så kreativ !!! Festlig papirblogg og morsom :)) Supert at du deler. Eg er så fascinert over alle verdens sokkehæler og det er så artig å prøve ut somme.

    Likte godt den puddeldama med kåpe :)) Ser du har funne puddelsmilet:))

    Skal helse frå Barnumen og seie at om du ikkje får til å lage snøpuddel, er det kjempedeilig å ligge i buret med eit stort griseøre å gnafse på. Og så får mor sjanse til å strikke litt. No strikkar ho Meisebo sine "A good nights work" sokkar :)

    I dag minker snøen betraktelig, for det bles kraftig.

    klem og snutekos til vovven

    SvarSlett
  25. Takk for titten i papirbloggen din, det er nok ikke så mange av oss som klarer å lage en så fin papirblogg. De sokkene likte jeg godt, stilig med det enkle mønsteret.

    SvarSlett
  26. Eg er ikkje flink til å teikne ( er på nivå med Frøkna som er 3.5 år ), så eg blir überimponert over alle teikningane dine. Junior på 5.5 er mykje flinkare enn meg.

    Veit du om det finns websider som viser grunnleggjande strekteikning? F.eks. korleis teikne ein gris eller sau, og få det til å sjå ut som noko anna enn ein haug? Øystein Blyant veit eg om, og han er god.

    God helg!

    SvarSlett