01 mars 2009

Ti tusen tommeltotta og tålmodighet


Jeg har strikket ferdig 5 av 10 tommeltotta. Det skal bli en tott til hver finger, ikke bare tommelen som skal få.
(Elegant innledning, jeg har språket i min makt, hehe)


Hvorfor jeg starter i fingertuppene når jeg skal strikke hansker?
Jo, jeg fant en måte å lage ny-ydelige tupper, men metoden krever at man starter nettopp i den andre enden av hansken.
Og så gjør man det verste unna først, og sparer det artigste av strikkingen til dessert.

Knekkings
10 tusen tommeltotta hadde jeg nok da jeg knakk den dyre ibenholt fingerstrikkepinnen.
Trodde ibenholdt var sterkt.. jaja skitt au, de var uansett for korte til at jeg fikk noe godt grep når jeg strikket.

Dag 1Det er en liten tålmodighetsprøve å strikke hansker med flere farger. Ti bitte små fingre, og så alle de trådene å feste.
Men hvis jeg strikker litt hver dag blir det jo til slutt ferdig, og jeg får brukt noen gram fra restekurven.

Tålmodighet hadde min sønn, som over 16 dager fotograferte min klivia lilje. Et bilde om dagen.

< Slik så den ut den første dagen.





Her ser dere utviklingen dag for dag.


Måtte dere blomstre!

23 kommentarer:

  1. Ser ikkje ut som det er mangel på tolmodigheit der i huset, nei.
    Dei arbeidskrevjande prosjekta dine skulle tyde på det...og son din har vel arva litt av det? So enkelt er det vel...
    Ha ei god veke!

    SvarSlett
  2. Det høres ut som tålmodigheten går i arv, ja. Du må jo være supertålmodig som orker å strikke fingertupper med flere farger! Likte godt prinsippet; kjedelig først- så artig!! Lurt! Blir spennene å følge fortsettelsen på disse... Morsomt å se utviklinga på "blomstersprettet" forresten!

    SvarSlett
  3. Tålmodighet er en dyd, heter det, og det tror jeg du har. ;) Den blomsten din var helt nydelig. Ønske, ønske..... ;)

    SvarSlett
  4. Oj? Så lurt å få fingra ut av verden først som sist!! Det hadde vært artig å prøve seg på vanter! =)

    Jeg har strikket mitt første par mønstrede votter etter katte-mønsteret ditt! Turte ikke gi meg i kast med alt mønsteret på første settet, men - så det ble en liten miks... *ler*

    Velkommen i bloggen min for bilder! ;-)

    SvarSlett
  5. Å du. Jeg dåner av de mønstrene du har laget. Du er helt i særklasse, vet du det? Jeg har aldri prøvd å strikke med flere farger i et ordentlig prosjekt, men når jeg endelig får gjort det så skal det definitivt bli en av dine votter.

    SvarSlett
  6. Så lurt å strikke fingrene først - jeg synes det er så kjedelig (og derfor strikker jeg ikke hansker). Bruker du samme teknikk som på tå-opp-sokker?

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Tålmodighet har dere vist:) Blir spennende å se hvordan hanskene dine blir. Jeg har jo strikket sokker fra tåa og opp, men har aldri tenkt over at det går an å strikke vanter fra fingertuppene og ned.

    SvarSlett
  8. Kjempelurt! Fingrene er jo de verste! Kliviaen din er nydelig og sønnen din er flink og tålmodig!

    SvarSlett
  9. Sikke en tålmodighed du må have. Det må være et pillearbejde at strikke hver finger i forskellig farver og mønstre. For ikke at nævne alle de garnender der skal hæftes.
    Din klivia er et pragteksemplar.

    SvarSlett
  10. Alle de fingrene....blir artig å se når hanskene blir ferdige.
    Så tålmodig sønn. Bildene er kjempefine, som en liten film.
    Jeg husker å ha laget en liten bok jeg tegnet i flere ark med litt forandring...og så bladde vi fort i den. En sånn må du lage av bildene.
    Ha ei flott uke Jorid!
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  11. blomstre blomstre :) du e jo ybertolmodig :) ja du må ta de mæ på jobb og vis fram :)

    SvarSlett
  12. Det er litt av et tålmodighetsarbeid ja, men ser ut til å bli veldig fine. Men når du først har fingrene ferdig, går jo resten fort. Har linket til deg, så kikker innom igjen når de er ferdige.

    SvarSlett
  13. Morsom idé å fotografere blomsten fra dag til dag!

    SvarSlett
  14. Tålmodighet er en god egenskap - montro hvordan resten av vantene blir. Utrolig fin blomst - det var artig å se utviklingen fra dag til dag.

    SvarSlett
  15. Det er nok smart å strikke fingrene først, men det ser jo litt inviklet ut det du skal gjøre videre da! Flott blomst og flink fotograf!

    SvarSlett
  16. Så fine totta du strikker. Spennende! Sikekr på st det blir noe fint.
    Jeg sitter her og strikker fiskevottene dine nå. Og du kan tro jeg koser meg. Og jeg har planer om å strikek en fiskegenser basert på dette mønstret. Skal innom butikken din og kjøpe flere mønster i dag!
    Men....... har du planer om å lage ett Jorull-mønster? har såååå lyst til å strikke sauevotter og sokker.... Bare ett lite ønske fra Trånhjæm...

    KLÆMMA

    SvarSlett
  17. Blir nok morsomme hansker/votter det der. Du imponerer til stadighet.
    Sønnen din gjorde en god jobb da han fulgte blomstringen - virkelig fine bilder og en artig ide:)

    SvarSlett
  18. Oj oj for en tålmodighet... Du er ikke redd for å bli lei av tommeltotter før du har mange nok???
    Tenk bare på alle de trådene du må feste....uff jeg får nesten gåsehud når jeg tenker på dem, he he.

    Håper du har det fint i Bodø i denne vinterkvelden. Kom derfra i dag, og var imponert over det herlige været vi har. Heldige oss...

    SvarSlett
  19. Kjempefine totter! Artig med mønster i flere farger - glade hansker.
    Det er jo det der med at tålmodighet er en dyd - eller var det noe annet?

    Åkke som - fine blir de, til slutt. Og - no har eg omsider fått utskrift av katte-fiske-mønsteret. Bare jeg blir ferdig med barnevottene fra Randi K, kan det hende eg fristes til å starte. Må berre mote meg litt opp. For tålmodigheten min er ikke som din..!

    En fin kveld ønskes i nord - med vakker stjernehimmel - og sør, med snøvinter. Håper stjernene titter på oss alle snart, en vakker vinterkveld.

    SvarSlett
  20. Hmmm, de tommeltottan e ikke noe for meg, hæl ikkje å plages med noe småtteri... og e ser for meg PRIKKEL!!! Sukk, du Jorid, du Jorid!! :) *skjæms*
    Men hils han fotograf Bærtil...
    HAN må være både tålmodig og ikke minst ha sans for blomster. Men det er vel helt forståelig. En sånn kunstner som DU kan vel ikke være mor til helt vanlige barn vel? Tro om datra også har arva noe sånn kunstblod i åran??
    Undre meg på... hvorfor noen får sånne talenter.... kjenn meg litt ... hva heter det? HAVEsyk?
    Neida, vi er forskjellig, jeg er jo flink til å KJØPE garn, om ikke annet :))))))))))))))))))))

    Jeg er glad jeg ikke er MÅNEsyk hvertfall. I dette deilige vinterværet vi har, skinner månen både dag og natt no. Såg den da jeg kom fra Ørnes i ettida idag,da skinte den om kapp med sola, og jamen skinner den no også, rett over kirkespiret står den og lyser opp fjellheimen vår! Gode Gud, du er sannelig raus med oss nordlendinger, hva været angår.
    God kveld til deg!

    SvarSlett
  21. Så kult!! kjempeflotte bilder av blomsten din! Veldig flott!!

    SvarSlett
  22. Artig måte å strikka hanskar på. Det må nok prøvart ut ein gong:)

    SvarSlett
  23. For en god ide Muffin. Tuppene ble jo kjempeflotte! Fingrevottene ble veldig glade og fine, og artig navn også.

    SvarSlett