29 juli 2012

Det ultimate strikkeprosjekt

For over et år siden startet jeg et prosjekt, nemlig å strikke en kåpe, bare av restegarn, og etter eget design. Kåpa ble ferdig den, og mange har vel sett den i denne bloggposten. Og på Ravelry, kanskje.
Uansett. Flere ønsket seg mønster til kåpa, og det har jeg altså laget ferdig, samtidig med at jeg strikket enda et eksemplar av kåpen. 
 Jeg kan fortelle at det tok mye mer tid å lage mønstret enn å strikke de to kåpene. Den nye kåpa er strikket i finullgarn fra Rauma, her ser dere den til venstre. Det er brukt 8 farger + svart, restegarn-utgaven til høyre inneholder mange, mange flere farger. Min fine modell bruker str 38/40, og kåpen sitter veldig bra på henne. Til høyre jeg i like stor kåpe, og jeg bruker en stakkarslig liten størrelse 36 (minus).

 Jeg synes vi ble like fjonge begge to! Jeg til venstre med knelang kåpe, fine modellen til høyre og på henne rekker kåpa til midt på låret.
 Hva skulle man gjort uten gode venner? Her er jeg sammen med min kjempeflinke prøvestrikker, hun har strikket seg en kåpe i bare mørk lilla og svart, og hun forsto mønstret mitt så lett som bare det! I stedet for den heklede volangkanten har hun sydd kant i myk, sort fløyel. For hun kan sy også... Kåpa hennes ble utrolig fin og det har ikke manglet komplimenter!

Jada, det er et veldig stort arbeid og mange tusen masker i de to kåpene, men faktum er at når siste maske var strikket følte jeg meg både tomhendt og arbeidsledig, og savnet det artige arbeidet. 
Mønstret ligger til salgs i butikken min... det er på 15 tettskrevne sider, og godt illustrert.

Ha det fint!
Hilsen Muffin

Ps husk giborten min for et par innlegg siden, trekning 1. august.

42 kommentarer:

  1. Hei =o)

    2 nydelige kåper (ett kunstverk) denne må jeg gi meg ut på, deilig og ha i det ruskete høst været. Heldige dere som er ferdig =o))

    Mvh Heidi Kristin

    SvarSlett
  2. wow så lekre kåper!Dere kledde den godt begge to.Jeg er så imponert over alle de flotte designene du lager.

    SvarSlett
  3. Wow, fantastisk bra jobba! Du er bare RÅ på mønsterstrikk! :)

    SvarSlett
  4. Elisabeth Haugmo30. juli 2012 kl. 00:13

    Nydelig, bærre nydelig!

    SvarSlett
  5. Dissekåpene er helt fantastiske! Flott jobba!

    SvarSlett
  6. Hatten av - det der må ha vært litt av en jobb! Kjempefine kåper, alle tre.

    SvarSlett
  7. Mektig imponert over arbeidet du har gjort for at vi kan få ta del i moroa og strikke kåper vi også! Den er rålekker og flott!

    Skulle ønske jeg mestret mønsterstrikk...

    SvarSlett
  8. Og her sitter jeg og plages når jeg må strikke en makan sokk! Du er jammen meg ikke noen pingle. Jeg syns kåpen er helt nydelig og så muffinsk som det bare går an. Hurra for deg altså.

    SvarSlett
  9. Såå flotte!!! Helt vidunderlige!! Og det er lett å se at det er Muffin. verk, ja. Knallbra!

    SvarSlett
  10. For et fantastisk stykke arbeid. Du er super flink både med strikking og mønster.
    Klem Tone

    SvarSlett
  11. Utrolig flotte, for et arbeid!

    SvarSlett
  12. FANTASTISK fine kåper! Og så detaljert! Forstår godt at det var mye arbeid å ordne mønstrene også, ja;)

    SvarSlett
  13. Har fulgt deg leeeeenge , så æ har fått med mæ de forskjellige kunstverkan dine- å si at æ e imponert er vel ikke nødvendig ...du e bare en kunstner med strikkepinnan- synes kåpa er råfiiiiiiiin-
    Har delt innlegget ditt på FB. Å fine modeller var dere , nydelig bilde av dere på stein i fjæra. Lykke til videre med prosjektan dine!

    SvarSlett
  14. Den er bare rett og slett NYDELIG og FLOTT, kåpa di:-)

    SvarSlett
  15. Denne kåpa er direkte lekker!..skjønner det var litt av en jobb å skrive mønsteret;)
    Ha en god slutt på juli, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  16. Like imponert nå som forrige gang jeg så kåpa. Fantastisk stykke arbeid!!

    SvarSlett
  17. wow, for et prosjekt, alldeles nydelige kåper!! Ha en flott uke hos deg og Happy knitting!

    SvarSlett
  18. Rett og slett vakre er vel et betegnende ord for disse. Nydelige farger og plenty med arbeid.... Denne selger nok - til dem med tålmodighet ;)

    SvarSlett
  19. Kjempe fine begge to. For eit arbeid!

    SvarSlett
  20. Fantastisk flott - et mesterverk virkelig !

    SvarSlett
  21. Fantastiske kåper, at du overhode får tid??? !! Hvordan er med skuldre og nakke??
    Har skjönt det må ha värt noe på gang, siden det bloggen har värt skyggen.. :-)
    Alle tre kåpene er FLOTTE! Skulle önske jeg hadde slik tålmodighet. Som de andre har sagt, typisk Muffin-design. Jeg bare gratulerer.

    SvarSlett
  22. Gledde meg stort over den første - med ei oppskrift har du gjeve andre dyktige strikkarar ei utruleg fin mogelegheit til å lage si kåpe!
    Nydeleg!

    SvarSlett
  23. Så utrolig fin kåpe! Det mønsteret skal jeg bestille... Men legger du det også ut på Ravelry? Syns det er OK å samle alt jeg kan der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk :) Jeg er litt lat på Ravelry, og har mistet oversikten! Jeg har jo min egen profil der (MuffinM) der jeg legger ut ting, bortsett fra det er det andre som har opprettet to profiler, en i mitt navn og en for mønsterbutikken, som de styrer med på egen hånd. Vil helst ha styringen med salget selv i min egen butikk.

      Slett
  24. Den kåpa var rå stilig, men oss som er noen størelser større en 40, er den helt umulig og legge på noen masker ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det er vel ikke umulig å legge på flere masker, men det vil kreve masse arbeid for å få det til å stemme med mønstret! For ikke å snakke om prøvestrikkingen. Men se på svaret til Ann-Tove lenger ned her. Hvis stolpen strikkes bredere og ermene på tykkere pinner vil man få mer vidde.

      Slett
  25. Oj, oj, oj, fantastisk! Dette er virkelig et praktstykke!

    Nå skal jeg melde meg på gi-bortn din, den har jeg gått glipp av.

    Minner om min gibort med trekning 1. aug. også, i tilfelle du ikke har fått den med deg allerede.
    Klem!

    SvarSlett
  26. Den var kjempefin men er det helt umulig og legge på noen masker for oss som er litt større enn str. 40 ?

    SvarSlett
  27. Et mesterverk av en lekker kåpe! Og alle modellene kledde dem utrolig godt.

    SvarSlett
  28. FANTASTISK BRA JOBBA, Jorid! Bøyer meg i støvet!

    SvarSlett
  29. Nydeleg. Denne freistar å strikke, men lurer på det samme som `nina`litt over her.. Skulle strikka den litt større, men kanskje det er berre gå over til eit litt tjukkare garn..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ermene er strikket på pinne 2,5, hvis de strikkes på pinne 3 blir de større. Og knappestolpen kan også strikkes bredere. Selvfølgelig kan man bruke tykkere garn, men det blir jo ganske uberegnelig da med hensyn til både lengde og bredde.

      Slett
  30. Løv ju!! Elsker kåpa di, mest av alt fordi den er fargerik, og den va fin i begge størrelsene. Lur venninne du har som strikker i lilla og sort, hun høres ut som en dame helt etter min smak.;o) Klem

    SvarSlett
  31. For et vanvittig flott arbeid! Imponerende!

    SvarSlett
  32. Denne kåpa er så lekker! Raust av deg og dele mønsteret med andre også. Litt av en jobb. Jeg får nok bare stille meg i rekken av beundrere og applaudere :)

    SvarSlett
  33. Ajajaj.. der hadde du lagt ut oppskrift ja. Denne er nyyydelig!

    SvarSlett
  34. For eit arbeid, og for eit fantastisk resultat :)

    SvarSlett
  35. For eit arbeid! Eg er nok ein gong imponert!

    SvarSlett
  36. Så fantastisk vakker kåpe! Og så utrolig raust at du vil dele oppskriften! Må bestille mønster med EN gang! :-) Rauma finullgarn - må man på Husfliden for å få tak i det, mon tro? Jeg bor 5 mil fra Oslo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ros :) Ja Rauma selges på Husfliden, og sikkert andre steder også.

      Slett
  37. Fantastisk!! Virkelig en herlig kåpe og et artig mønster!
    Med det samme må jeg bare legge til at det var en glede å komme over denne bloggen. Sprudlende av farger, skaperglede og hærlige illustrasjoner og malerier! Så gøy å ha en ny blogg å følge :) Så er det jo et pluss at jeg også får se glimt av kjære steder fra Bodø hvor jeg bodde i 4 år. Bodø vil alltid ha en egen plass i hjertet mitt :)

    SvarSlett