23 september 2007

Kopptuan mine

Intet for stort, intet for smått til at det kan blogges.

kopptuan mine
Kopptuan er en av de små tingene som gjør livet litt større (les tittelen på bloggen øverst.)
Har heklet og strikket meg noen kopptua. Legg spesielt merke til den mørkeblå som er strikket på pinne nr 2 i syltynt heklegarn. Den brukte jeg nesten en uke på. Har testet den i dag og den er min yndlingsklut, så arbeidet var langt fra bortkastet.

På min barndoms grønne øy kaltes kopptuan for "kjølltvoga". Den bruktes kun i oppvasken. Litt lenger sør på Helgeland kalte de den "kjørreltjafsa". Kjært barn har mange navn.

Husker flere utgaver av tvogan: "småtretvoga" som bruktes til å vaske bord, stoler, vinduskarmer osv. "golvtvoga" til gulvet selvsagt - og en hel rekke andre til ulike formål.

6 kommentarer:

  1. Elsker også mine hjemmelaga kopptuer, eller som jeg kaller det; bidnetvåge (Indre Sogn) ;-) Ha en koselig hobbyhelg c",)

    SvarSlett
  2. Åhhh de klutene så gode ut!!! Kjempefine var de også! :)

    SvarSlett
  3. De ser virkelig delikate ut :)

    SvarSlett
  4. Har arva noen hjemmestrikka kopptua. De er aller tiders.

    Ps. Sjekk bloggen min. Jeg har tagget deg, men det er helt frivillig :)

    SvarSlett
  5. Så kjekt å få høre om sånne flotte dialektiske uttrykk. "Fille" er liksom litt mer prosaisk. Men fine filler er det uansett.

    SvarSlett
  6. Har slått meg på strikking av samme nyttige gjenstand. Der jeg vokste opp het det "tvåga". Og golvtvåga er vel en utdøende art. Moppen tar over! Kopptue var aldeles ukjent for meg første gang jeg hørte det nevnt .. og det var i en blogg :-)
    Er det andre som har rare navn på sin oppvaskfille?

    SvarSlett