13 juni 2009

Tesselere

Tesselere, hva er nå det?
Jo, det er å lage gjentagende mønster side-ved-side..... et enkelt Google bildesøk på temaet vil kanskje gi et bedre svar. Jeg tenkte å vise dere litt hvordan det kan gjøres.
Man tar gjerne utgangspunkt i en grunnfigur, feks et kvadrat. Kvadrat er lettest, men trekant og sekskant er også flott.
Her demonstrerer jeg med en bit papir:

Tesselere
Klipp ut et stykke fra den ene siden og fest det på den motstående siden med teip. Pass på at avstanden fra kanten blir den samme.
Fortsett å klipp, her har jeg tatt en god jafs fra venstre kant og teipet på i samme høyde i høyre kant.

Tesselere mere
Det snedige er at hvis man lager mange like av disse figurene og setter dem sammen, passer de inni hverandre som hånd i hanske! Bare prøv!

Tesselere mer og mere
Dette er et kvadratisk papir som er brettet i to (stiplet linje). Her klippet jeg av hjørnet (markert med gult) mens det var brettet, og satte på nederst.
Etter å ha studert figuren litt, brettet jeg sammen igjen og klippet mer.
Tesselere mye mere
Og sånn ble denne. Dette kunne kanskje blitt et fuglemønster. Nærmest barokk.

Feska
Her har jeg tesselert et fiskemønster. Samme prinsipp, bare at her går fiskene annen hver vei.

Fesk
Fiskene ble til et strikkemønster, det var liksom bare å oversette til ruter.

Sildestim
Og her er rutemønstret blitt et strikketøy, litt krøllete men fiskene blir fine tror jeg? Ligner på harleqinmønster.

Sjøhesten min
Og de sjøhestene jeg malte, de er også blitt med på strikketøyet. Den ble litt søt :)

Fiskeskjelettene er også representert.

De er med for å minne om at dersom vi eter opp alle fiskene, blir det ikke mye igjen å leve av. Det snikes inn litt politikk i mønstrene :))

Som dere ser er jeg opptatt med mange (viktige!) gjøremål, så det er desverre ikke blitt tid til noen bloggbesøk på All Den Tid. Men pass på, snart kler jeg på meg finjakka og kommer på besøk. Bare legg igjen et lite spor, så er jeg like om hjørnet!


Ha en fin helg alle sammen, med eller uten ryggrad!

20 kommentarer:

  1. Det var jammen smart! Kreativ som du er, så blir det jo strikkemønster av det :) Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  2. Du må ha en slags innebygget mønstermaskin. Og fint blir det jo, uansett hva du finner på.

    Sjøhesten og fiskene - hva er det du strikker på? Ikke lapper vel?

    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  3. Bøyer meg i støvet!
    Veldig morsomt å få et lite innblikk i hvordan et mønster blir til.

    SvarSlett
  4. Tesseleriner artig! Men jeg blir så oppslukt at jeg blir helt borte, og når jeg kommer til hektene, har jeg vondt både her og der! (Klage, klage, hm...)

    SvarSlett
  5. Kjempefin blogg! Vi trenger slike bloggere i vårt forum:

    http://kreativmamma.norwegianforum.net/

    Velkommen skal du være!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min, Muffinmamma :)

    SvarSlett
  7. Mønsterferdighetene dine er helt beundringsverdig. Skulle gjerne hatt litt av den selv.-)

    SvarSlett
  8. Gøy å se hvordan mønstrene dine blir til. Er veldig fascinert av Escher, han brukte jo lignende teknikker.

    SvarSlett
  9. Jeg blir så fasinert av din oppfinnsomhet - og av din viten:-) Og du er kjempeflink å få oss til å lese alt du skriver... :-D

    SvarSlett
  10. Min kreative guru!!!
    Ha en fantastisk sommer:)
    Vi "sees" til høsten:)
    klem fra Elisabeth

    SvarSlett
  11. Der lærte jeg noe nytt i dag også. Veldig spennende å lese om.

    SvarSlett
  12. hei jorid! du ble sletta som følger hos meg, pånytt? anne

    SvarSlett
  13. Se i bloggen min, jeg har en Award til deg! Klem Cille

    SvarSlett
  14. Du er så flink! Hilsen Toril A. i Harstad. Ps:Du kan få en titt i hagen vår hvis du ser NRKs Grønn Glede (16.juni).Det ligger på nettet. -siden jeg ikke har noen blogg du kan besøke:)

    SvarSlett
  15. For å seie det sånn, tesseleringa fekk eg aldri til:)

    SvarSlett