29 mai 2010

Huset på hagebordet

Min far har snekret et lite hus oppå hagebordet.
Huset består av fire vegger, og er innredet med sand.

Nytt hus til tjeldene
Bygningen skulle bli ny bolig for herr og fru Tjeld.
Mink eller rev har spist opp eggene deres fra det gamle reiret, som de hadde under bordet.

Kjellfrid
Her er fru Kjellfrid Tjeld.
Smart som hun er, forsto hun straks hvem som skulle få bo i det nye huset.

Kjellfrid beundrer
Med gledestårer i øynene beundrer hun den nye eneboligen sin.
Innredningen er akkurat slik hun vil ha den.

Luksusvilla
Svært komfortabelt, synes hun. Rene luksusvillaen, og så god utsikt da!
Mannen hennes, Kjell, er også storfornøyd.

Kjellfrid
Kjellfrid sitter rolig i huset sitt mens bestefar klipper plenen rundt.

Reiret
Men da frekke Muffin kom stikkende med det lange objektivet sitt, ble det lyd i Kjellfrid.
Også Kjell ilte til, og bidro med stygge ukvemsord. De sprang omkring i plenen og skjentes.

4 egg
Tada! Her er paparazzibildene av avkommet, tatt under vill protest fra foreldrene.
Se, 4 egg, tjelden legger vanligvis ikke mer enn tre, Kjellfrid la vel et ekstra egg fordi hun trives så godt.

Ha det trivelig dere også!

28 kommentarer:

  1. Herr og fru Tjeld er heldige som får bo i høydehus. Det må bli en super ungeflokk ut av det. Ikke rart det ble 4 egg og ikke 3 under slike optimale forhold ;D

    SvarSlett
  2. Fantastisk. Vi har akkurat hatt høytlesning fra bloggen din her :)

    SvarSlett
  3. Dette er hva man kaller "historier fra virkeligheten"-morsomt!

    SvarSlett
  4. Heldige familien Kjeld. Vet du, det kryr av dem her - hver eneste vår. Jeg fatter ikke hvorfor de er her så langt oppe i åsene. Jeg skal fortelle dem om husene de kan få hvis de bare gadd fly litt lenger.

    Disse bildene var herlige!!

    SvarSlett
  5. Så artig, skjønner godt at de blir hissige når paparazzi-fotografen kommer snikende,haha, Nå har jeg sittet med kaffikoppen i en hel time å studert bildene du har malt en for en og du kan tru eg har kost meg,=) Liker de såååå godt.=)
    ønsker deg en hærlig søndag. =)

    SvarSlett
  6. Da krysser vi fingrene for at Skumle Rev ikke finner seg en stige og klatrer opp.

    SvarSlett
  7. Hærlig!

    Håper du holder oss oppdatert.... :oD

    hk

    SvarSlett
  8. Fint hus!;-)ha ein fin søndag;-)

    SvarSlett
  9. Så morsomt:-)
    Har du vært hjemme på øya di? Koselig at de tar vare på både Kjellfrid og Kjell:-)
    Savner alle ukvemsorda fra alle tjeldene - har ikke sånne vårlyder her sør...

    SvarSlett
  10. Åh, så gøy - snille papsen som bygde villa med utsikt til Kjellfrid, Kjell og avkommet.
    Håper du følger utviklingen med kameraet ditt, til tross for protestene deres:)
    Ha en fin søndag, fotograf Muffin!

    SvarSlett
  11. For en morsom ide! D blir artig å følge m på, - håpe du oppdatere

    SvarSlett
  12. :) For en heldig familie som får bo på bordet ditt- skjønner godt de er fornøyd :) Håper du viser fram avkommet når det dukker opp :)
    Ha en fin søndag.
    Synnøve

    SvarSlett
  13. Dette skulle jeg gjerne ha opplevde jeg også. Må være den fineste underholdning som finnes, å observere utviklingen her.

    SvarSlett
  14. Så koselig!! Kjellen vet hvem som "hører til " i hagen.. :0)
    Håper paparazzien tar bilder av barna når de kommer ut..
    Fine bilder av fugelen og eggene!

    SvarSlett
  15. Nydelig! hilsen Toril A.

    SvarSlett
  16. Så snill du er mot fuglene. Det må være spennende å få lov til å følge familien Tjeld på nært hold.

    SvarSlett
  17. Så herlige leieboere dere har fått i hagen deres :D

    SvarSlett
  18. Så herlige leieboere dere har fått i hagen deres :D

    SvarSlett
  19. Så fantastisk !!

    Eg hadde nokre raud gummistøvlar ein gong i tida. Då så min kjære at eg likna på ein tjeld. Det syntes eg ikkje var morsomt då, men no syns eg det er fryktelig morsomt og herlig ! No kan eg godt tenke meg å ha raude gummistøvlar og likne på ein tjeld, men eg kjem ikkje til å legge egg hverken på plenbordet eller i eit rede i skogen ! Og slett ikkje brunprikka !

    Ha en fin fin mangdagskveld vidare !

    SvarSlett
  20. Så fantastisk Jorid!
    Tjelden er så fin!
    Klem : )

    SvarSlett
  21. Ååå, så herlig! DET var noe å bli gla av det! Ha en bra-bedre-best kveld, klemmer fra Elin

    SvarSlett
  22. Hei igjen.
    Det er en stund siden jeg var her, men når jeg ser den vakre bløtkaka du spiste da du var utelåst fikk jeg lyst til å gjøre det samme, he he. Men man kan jo heller bake en kake, kanskje...

    SvarSlett
  23. Hei kordan kan eg ruge ut et kjeld egg på hjemmebase? fant et egg som var i live, men ikke hadde foreldr lengre har ikke sone bra egg ruge maskiner eller noe sont ka skal eg gjøre? Æ har egget nu pakket inn i bommuld med 70 0/0 luft å det er 21 varme grader inne i rommet der egget er men ka annet kan eg gjøre. jeg er bare 13 år så ka skal eg gjøre

    SvarSlett
  24. Hjelpe meg, Emilie, jeg vet ikke hvordan man ruger :) 21 grader virker litt for kaldt synes jeg... men hva om det kommer en kylling, hva skal du mate den med? Kanskje du kan ringe dyrlegen og høre, jeg aner virkelig ikke! Lykke til!

    SvarSlett