22 februar 2010

Teknisk info

Som forholdsvis nybegynner på søm og stitchery har jeg oppdaget at det er mange ting jeg ikke vet. Manglende fagkunnskaper, rett og slett! Hanne på Lappedilla har vist meg ting som jeg har hatt veldig god nytte av, og her skal jeg vise det videre til dere. Så får dere bare ha meg unnskyldt om dere visste det allerede!

Stitchery Fusible
Dette er et mykt, ullent stoff som er til å stryke på baksiden av det man skal brodere på.

Baksiden
Det sitter helt fast, og løsner ikke i vask. Nå kan man brodere fine sting på stoff som er litt grissent i vevingen, og på tynt stoff blir stingene veldig fine. Hvis man lager litt hurk og hopping på baksiden gjør det ingen ting, for det her fusible gjør at ingen ting synes gjennom :) Men det passer bare til arbeider som skal ha en bakside, eller sys på et annet stoff.


Så var det dette tynne silkepapiret (eller er det papirsilke?) som jeg også fikk tips om på Lappedilla. Det er til å overføre motiver til stoffet. Legg papiret over mønstret og tegn av med penn eller blyant...


Legg så papiret på stoffet som skal ha motivet og tegn over med tusj. Og tusjen går tvers igjennom og lager fin strek på stoffet!
Her kommer vi inn på tips nr 3, denne tusjen som er meget godt egnet til slik bruk. Den vaskes nemlig veldig lett bort i vann!


At jeg ikke visste dette før.



Det tynne overføringspapiret kan brukes tusen ganger, og det har jeg gjort, som dere kanskje ser.

Arbeidsbordet mitt
Det er mulig jeg har vært litt stille og innesluttet i det siste, og en elendig blogger... men det skyldes at jeg har holdt på med innspurten av mitt kjempelange prosjekt, det er 3 meter langt. Ja man kan altså bli helt oppslukt!


Jeg har ikke gjort stort annet enn å sy på det.


Nå henger det på tørkesnora, i morgen skal det strykes og kanskje blogges!

Litt mer info: Lovise er prøvekanin for meløyduken min, og nå har hun gitt klarsignal om at mønstret er godt brukbart. Så nå ligger det ute i butikken min!

Jeg kommer snart tilbake!

8 kommentarer:

  1. Jeg visste heller ikke om den tusjpennen for overføring av mønster! Og jeg som nettopp har lett over alt etter kopipapirer!
    Fant det på husflidshuset!
    Gleder meg til å se ditt lange arbeid!

    SvarSlett
  2. Den pennen må jeg få fatt i!! Jeg rotet meg inn på en butikk i Oslo og fikk beskjed om stoffet som er til å stryke på og det kjøpte jeg, men den pennen sa hun ingenting om. Ikke papiret heller. MÅ HA! Jeg har bedrevet søk på nettet og snart kommer det vel i hus. Guriland så enkelt det skal bli da. Tusen takk for det tipset du.

    3 meter med broderier? Du er ikke snau når det gjelder, er du vel? 3 meter? Ikke det minste rart du er opptatt. Gleder meg virkelig til å få se hva det blir.

    SvarSlett
  3. Det blir spennende å se kva du syr - og 3 meter er jo laaaangt :)
    Men vær ops... den tusjen vis du bruker dampstrykejern --- da den kan ta vekk tusjen
    og det veit eg ALT om
    Ha ei fine veke -- smil fra monika

    SvarSlett
  4. Hei på deg. Du, dette visste jeg ikke. Det papiret og tusjen blir ganske snart i mitt eie. Og jeg gleder meg til å se dit laaaange prosjekt.
    Ha en super dag. Klem :O)

    SvarSlett
  5. maaange lure ting her og èn laaaang ting. Blir artig å se den ferdig. Kjenner igjen det med inneslutta. her kan man ikke gå ut pga været.det er da stor fare for lungebetennelse. Er innom på sida de hver dag og venter på nytt. ha en strålende dag! anne

    SvarSlett
  6. Her var det masse flotte tips! Tusen takk, jeg kan omtrent ikkeno om broderi, jeg bare hamstrer mønster til jeg skal få ånden over meg ;o)

    SvarSlett
  7. Hei Muffin!
    Veldig lenge siden jeg var innom deg nå, men ser at du holder koken som vanlig:-) For en flott Lofotgardin:-) Eller var det en laaaang duk? Du er veldig flink med både nål og tråd, og med motiver likeså:-) Så også fine bilder fra båthavna i Ørnes, og fikk atter hjemlengsel. Nå er det ikke så veldig lenge til jeg atter er å finne i Meløy - rundt 1. juli flytter jeg tilbake:-) Jippi!
    Ønsker deg en flott dag og helg som kommer - i morra er det fredag igjen:-) Hu hei som dagene flyr.

    SvarSlett