20 desember 2009

Med deig i mine armer

Papirstjerne
"No kjem ho til å fyll heile huset mæ papirstjerna", bemerket min yngste sønn med engstelig stemme da han kom hjem sent i kveld.
Neinei, jeg lover at dette er den siste. Kors på halsen.
Enda så er denne modellen veldig kjapp å lage. Man trenger bare 12 papirstrimler og en limstift. Og 10 minutter. Oppskriften fant jeg her.
Tenkte å lage en eller mange av fine julebånd, men siden man ikke skal fylle huset så...
Det får holde at min minimalisme har fått seg et kraftig skudd for baugen med det overfylte kjøkkenvinduet. Men det er jo jul.... snart!

Stjerne fra siden
Denne stjerna er glad i å svinge seg.

Neida, jeg holder ikke bare på med papirklipp,
beviset er denne store deigen jeg hadde på benken i dag!
Her er den nettopp tømt ut av bakebollen:

Da jeg fikk se ansitsuttrykket den hadde mistet jeg nesten motet, for en mer deprimert deig har jeg aldri hatt på min benk.
Men man skal ikke skue hunden på hårene! Deigen ble til herlige tjukklefser, nam nam.

13 kommentarer:

  1. Den finske stjerna var fin den også! Men, men... andre ting presser seg på...
    Ha en fin søndag før det blir dagen før dagen før dagen!
    Æ har logge og småsovve me øret fuillt av ørevoksfjerner,men ka du trur? Virka det? Nei!
    Gjor æ det en gang tel? Ja! Virka det? Nei! Men æ byinne å bli reidd før hjernemassen, førr æ bare tenkte på at æ va våt i det andre øret. Hadde stoffet grovve håll imeilla øran?

    SvarSlett
  2. Nei men, GOD MORGEN - her er det stjerner i sikte ser jeg. Enda et nydelig eksemplar:) Får litt lyst å prøve, men tror kanskje ikke tålmodigheten min skal brukes på papir - har jo to småttiser, en hund og en mann rundt meg, vet du...

    I går forsøkte jeg å lage kransekakestengene du og prinsessa hadde bakt sist natt - det gikk dårlig... Så irriterende - for de var gode, men før de ble "gyldne og seige" ble de 2 millimeter, klistret seg til hverandre og rant utover stekebrettet. Hvis jeg hadde kastet noen blåbær på hadde det blitt en litt spesiell pavlova...
    For mye melis?
    For "bløt"? - av eggehvite...
    Why? WHY? de så jo så enkle ut... Uwæhhh...

    Vel, nok om det - dere får alle ha en deilig 4. søndag i advent:)

    Stor klem fra litt lengre nord!

    SvarSlett
  3. Hei, Muffin!
    Og god morgen!
    jeg har nettopp kommet hjem fra ferie og har ikke gjort det grann av baking eller annet som skaper julestemning i heimen og i bloggverdnen. Så nå lister jeg meg inn og ut av bloggene som jeg pleier å besøke, legger igjen en liten hilsen og beklagelse over at det er så lite inspirasjon å hente i min blogg. Du er et kreativt overskuddsmenneske! Kommer nok innom snart for å stjele litt inspirasjon hos deg. Klem

    SvarSlett
  4. Tjukklefser er nydelig. Her har vi en stor stabel ferdige til jul. Fine stjerner du klipper og limer. God søndag. :)

    SvarSlett
  5. E e helt alein her....
    men e humra og ler høgt med meg sjøl her eg sitt...
    over STJERNA??? nei, den va jo nydelig. Men over det ansiktet. Ikkje den ting du ikkje får tell å bi artig...
    Han kjæresten din må ikke ha mange kjedelige øyeblikk der oppe på toppen... :) :)
    God søndag!

    SvarSlett
  6. Å så flotte stjerner da... Jeg har lyst til å rpøve men orker ikke reise meg fra sofaen og legge fra meg pleddet... Men kanskje i morgen...

    SvarSlett
  7. Kjempefin den der stjerna og ellers en lys og god julestemning inne hos deg Jorid.
    Ønsker deg fortsatt noen gode førjulsdager jeg.
    Klem fra Jorid!!

    SvarSlett
  8. Hei Muffin!
    Takk for kommentar og deltagelse i bloggen min:-) Tegne til meg? Hmmm...har jo ikke tatt noe sånt i betraktning, så den må jeg tenke på:-)
    Strengt tatt...nå var det ikke ny heading jeg var ute etter, men kunne absolutt trengt en ny en... er kjempelei den jeg har...
    Men siden jeg ikke har annonsert hvor mange lodd en evt. tegner skulle få, så tror jeg at den belønningen holdes litt utenfor selve bloggkonkurransen ;-) Bare så du vet det; jeg ville blitt kjempeglad for det!!!
    Jeg kommer dessverre til å reise til å reise til Meløy nå i de nærmeste dagene. Sier dessverre for det er ikke i noe gledelig ærend jeg skal reise. Har nå på morgenen fått triste nyheter hjemmefra.
    Så jeg kan nok ikke følge med i bloggen min på noen dager.
    Ønsker deg ei flott jul, Muffin, ja ikke bare til deg, men til alle dine:-) Takk for god inspirasjon i året som gikk, og så håper jeg på fortsatt flott bloggkontakt for 2010:-)
    Klem!

    SvarSlett
  9. Awww den stjerna var og fin
    Minner om den vi hadde som adventsstjerne i barndomshjemmet.
    Pappa hadde laget den, riktignok ikke i papir da.
    Og sant og sies er det kanskje ikke så rart deigen ser litt trist ut, med tanke på at den snart skulle få smake kjevla ... O.o

    SvarSlett
  10. Så flotte stjerner du har laget! Tenk at man kan lage noe så fint av papir...

    Deigen din så skikkelig trist ut, men bra å høre at du fikk noe godt ut av den ;)

    Ha en riktig god jul!

    SvarSlett
  11. Den stjerna var knallfin. Du er så utrolig kreativ. Det er så inspirerende å lese og kikke i bloggen din. Kunne godt tenkt meg noen av de tjukklefsene også:-))! Ønsker deg og dine en riktig god jul!

    SvarSlett
  12. Artige stjerner. Slike skal eg prøve å lage. No håper eg virkelig at ikkje førjulsstrida tapper all luft ut av deg.

    Etter at eg hadde blogga innlegget om koseblogging og hamburgerskryt, og skulle på kjøkkenet å hente meg ein kopp kaffi, møtte eg ei rundstykkedeig i døra !!! Eg hadde heilt gløymt meg bort og drømt meg bort i månar og anna "luftige" saker.

    Ned på jorda måtte eg, vaske og lage ny deig !! Ja. ja !

    " Det ble Jul alikevel"

    Sett deg ned og kos deg med denne:

    http://www.youtube.com/watch?v=xb-pX7sIjFY

    SvarSlett