19 desember 2009

Nattens dronning - og prinsesse!

Papirstjerne
Denne julestjerna har nattens dronning laget av papir - ikke hvilket som helst vanlig papir, men italiensk algepapir. Som har ligget i skuffen i ti år fordi det ikke var så bra å tegne på.
Stjernen er satt sammen av 6 "snøkrystaller" - som du finner oppskrift på
hos Gry her. I en av kommentarene hun har fått står det at man kan sette sammen 6 til en stjerne. Og jeg var ikke sen, satt oppe forrige natt og klippet og limte. :) Jeg brukte ikke A4, men klippet A4-firkanten i 4 for at ikke stjernen skulle bli så kjempestor.
Det var ikke lett å lime pent sammen i midten så der har jeg sydd.

Kransekakejulestenger
Denne natten bakes det - både nattens dronning og prinsesse er i full aksjon.
Det er vel ett fett om man holder på om dagen eller natta, mørkt er det jo uansett :)

Kransekakejulestenger
Hadde et uhell tidligere med svidde kransekakestenger... denne gangen laget vi deigen selv. Og de ble enda bedre enn de fra Odense. Oppskriften er: like mengder malte mandler og melis. Og 1 eggehvite pr 200 g mandler. Ha i mer eggehvite om deigen blir for tørr. 200° i ca 10 min. Veldig lettvint og nam nam.

God helg! Hilsen Muffin
....som fikk blomster i dag! Bryllupsdag, må vite!

18 kommentarer:

  1. Hærlighet, så flott den stjerna er... Og gratulerer så masse med bryllupsdag.
    Klem :O)

    SvarSlett
  2. Helt fantastisk stjerne. Jeg var innom å så på "oppskriften", jeg ble helt svimmel jeg. Men nå har jeg nettopp kommet hjem og jeg har et VELDIG skittent hus å gjøre juleklart og da burde jeg ikke sette meg ned å lage julestjerner om det er aldrig så fristende.
    Ikke kan jeg bake heller så da slipper jeg det med. ;)

    Men kransekake er nå godt da. Jeg kjenner jeg får vann i munnen her.

    Ha en ypperlig helg.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med bryllupsdagen! Den stjerna var helt fantastisk!!!!

    SvarSlett
  4. Muffins den stjerne er da helt fantastisk, sikken et arbejde, grinte lidt da jeg så koen med vanter på ørene, men sikker dejligt at få varmet ørene, du må strikke ørevarmere til dem alle ha ha, ønsker dig en rigtig god jul og et godt nytår.

    SvarSlett
  5. Til lykke med bryllupsdag!
    Den stjerna er lekker! Jeg må nok inn til Gry og kikke.
    Jeg måtte opp i sekstida i dag, fikk ikke sove det grann mere, så da var det bare å gi seg over og stå opp!
    Rolig tid for meg selv, har satt i gang oppvaskmaskinen, den putrer koselig ved siden av meg her.

    SvarSlett
  6. Vel overstått bryllupsdag - eller er det i dag - nattens dronning forvirrer litt, men det gjør da ingenting.
    Åh, pinnene så gooode ut - har aldri laget slike, men synes de er mektig gode til kaffen:)

    Og den stjerna - fantastisk fin, og det må ha vært litt av et arbeid.
    Kos deg sammen med kongen og prinsessa i dag - og eventuelle andre royaliteter . Dere er vel trøtte i dag etter nattens jobbing:)

    Ha ei strålende helg og jeg håper dere har fått like mye, deilig hvit snø som oss:)

    Klem

    SvarSlett
  7. Slike herlige papirstjerner ble produsert på juleverkstedet vårt i forrige uke. De er nydelige i vinduene.
    Sånne kaker bakte vi i går, og de gikk unna må du tro. Heldigvis litt igjen i boksen :)
    Ha en fortsatt fin førjulstid!

    SvarSlett
  8. Har du sett.... jeg så den kommentaren.. den ble jo vakker,
    flittige og flinke Jorid.
    Ha ei flott helg, og husk å slapp litt av og.
    Klem : )

    SvarSlett
  9. go morn go morn! gratulerer med bryllupsdagen dåkkers! min kar og eg feira den 18. da var det 5 år siden vi møttes! he he...kanskje vi er sjele-twins..juleklem fra anne

    SvarSlett
  10. Gratulerer med bryllupsdagen!
    Stjernen var kjempeflott, fikk nesten litt arbeidslyst da jeg så de fristende kakene, ha en fin helg!

    SvarSlett
  11. Lurer egentlig på om dere har bryllupsdag den 18 eller 19.? Må sikkert være den 18....
    Gratulasjonsklem, uansett dato!
    Hils han du feirer sammen med da!

    Nam nam nam nam ... sier jeg bare.. tennene svømmmmmer i vann... sikle sikle.
    God helg, Muffinmamma!

    SvarSlett
  12. Gratulerer med bryllupsdagen! Stjerna er kjempefin!

    SvarSlett
  13. Utrolig lekker stjerne du har laget. De kakene så heller ikke onde ut! nam nam!!
    Er innom for å ønske deg og dine en riktig God Jul og et Godt Nytt År!

    SvarSlett
  14. Flott stjerne og riktig lekre kransekaker! Hilsen Toril.

    SvarSlett
  15. Tenk at den stjernen var laget av papir, utrolig lekker. Det så veldig avansert ut :D Fikk helt vann i munnen av kransekakestengene dine. Ønsker deg ei riktig god helg :)

    SvarSlett
  16. Nydelig stjerne! Hva du kan!!!
    Og de kransekakene så virkelig nam ut, ja!!!
    Riktig så god helg til deg også, og gratulerer med overstått bryllupsdag :o)
    Juleklemmer fra Elin

    SvarSlett
  17. Grattis med bryllupsdagen!!!
    Flotte julestjerner, men de stengene med god jul på......er det mulig å ta en bit? Jeg elsker marsipan, og nest etter marsipan må kransekake være det nermeste.....yummi!!!!
    God jul til deg.

    SvarSlett
  18. Den stjerna var jo bare nydelig !!!!
    Og krasekake er en av mine favoritt kaker... Får håpe jeg får tid å få en bakedag før jul så jeg får laget noen slike ..
    Hmm eller kanskje ikke.. så lenge jeg ikke har det spiser jeg mindre og det blir mindre å ta av etter jul ... O.o

    SvarSlett